Tuesday, October 5, 2010

Selamat Menduduki PMR

Hari ini merupakan hari pertama para pelajar tingkatan 3 seluruh negara menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi tahun 2010. Kepada semua pelajar selamat menduduki peperiksaan PMR. Saya yakin sebahagian besar pelajar telah pun membuat persediaan serapi mungkin dalam pelbagai aspek untuk menduduki peperiksaan awam ini.

Di saat-saat akhir sebelum para pelajar berkenaan masuk ke dewan peperiksaan untuk kertas yang pertama, saya dapat merasakan pelbagai pihak akan turut merasai sama debarannya. Daripada pelajar, ibu bapa, guru-guru, para pengetua sekolah, guru-guru pusat tusyen, home tutor, bahkan agaknya, yang berhormat timbalan-timbalan menteri pelajaran dan yang amat berhormat menteri pelajaran pun mungkin turut berdebar sama. Bukan debaran sebarang debaran, tetapi debaran bersimpaikan harapan.

Kepada para ibu bapa dan penjaga yang berkaitan, hulurkanlah sokongan moral kepada anak-anak yang sedang menduduki PMR setinggi mungkin. Anda mungkin tidak terlibat dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, tetapi sokongan moral daripada anda semua merupakan elemen penting untuk kejayaan anak-anak kita. Yang mana sedang bermasam muka, ambillah langkah untuk “gencatan senjata” setidak-tidaknya semasa anak-anak kita sedang menduduki PMR. Sekiranya situasi paling harmoni tidak ada di rumah, ia mungkin menjadi antara faktor kegagalan anak-anak kita kelak.

Kepada semua pelajar, ketahuilah, anda semua sebenarnya menggalas harapan pelbagai pihak untuk memperolehi yang terbaik daripada peperiksaan PMR ini. Oleh itu, lakukanlah yang terbaik agar mendapat hasil yang terbaik.

Kepada yang berkenaan, selamat menduduki PMR!

No comments: