Tuesday, February 5, 2013

Pandangan Mahathir Tidak Semuanya Boleh Diterima







Menerusi entry terbaru dalam blognya, Tun Mahathir cuba bercakap tentang soal agama. Ini bukanlah pertama kali beliau cuba bercakap fasal agama dan politik. Saya pun tidak berapa ingat sudah berapa kali beliau cuba bercakap fasal agama dan politik. Apa yang saya sedar dan pasti, setiap kali beliau cuba bercakap dan mengolah fasal agama dan politik, ia seringkali lebih politik daripada agama. Kelazimannya beliau akan melihat agama itu dari sudut politik dan bukan sebaliknya. Sepatutnya beliau dan semua orang patut melihat politik dari sudut agama. Walaupun beliau cuba bercakap tengang agama sepertimana para ustaz yang lain, namun kejengkelan dan kesumbangan idea yang cuba diketengahkannya tetap terserlah.


Bukankah Mahathir juga yang mendakwa bahawa hukum hudud tidak ada dalam Alquran? Dakwanya lagi, hukum hudud hanyalah ciptaan para ahli feqah sahaja. Di mana Mahathir belajar semuanya ini?





Selain itu, Mahathir juga sering mendakwa bahawa hukum hudud yang cuba dilaksanakan oleh sesetengah pihak merupakan hukum hudud ciptaan PAS semata-mata. Pada masa yang sama dan hingga ke saat ini, Mahathir gagal memberi perbezaan antara hukum hudud ciptaan PAS sebagaimana dakwaan beliau dengan hukum hudud sebenar sebagaimana yang telah termaktub dalam Alquran. Rupa-rupanya kegagalan beliau untuk menghuraikan perbezaan di atas adalah kerana selama ini beliau berpendapat hukum hudud tiada dalam Alquran dan ia adalah ciptaan para ahli feqah semata-mata. Barang dijauhkan allah daripada kita yang lain punya pegangan seperti beliau!


Kalau hendak diketengahkan lagi kejengkelan dan kesumbangan pendapat beliau bila bercakap fasal agama memang tak terkata. Segala-galanya berpunca daripada sifat asal Mahathir yang akan melihat agama itu hanya dari sudut politik semata-mata. Beliau juga sedar bahawa politik itu kotor. Beliau juga maklum bahawa bila bercampur antara bersih dan kotor maka yang bersih itu turut akan menjadi kotor. Namun demikian, oleh kerana fahaman sekularisme yang begitu tebal dalam hati sanubari beliau, maka apa jua pandangan yang beliau lontarkan pasti akan berteraskan kepada politik duniawi.


Apa yang menghairankan saya, ada ketikanya Mahathir akan menyeru orang lain supaya ikut Quran. Jadi, timbul pertanyaan dalam hati saya, Quran mana yang dimaksudkan oleh Mahathir ini? Adakah Quran yang dimaksudkan oleh Mahathir ialah quran terjemahan dalam bahasa Melayu? Sedarkah Mahathir bahawa orang Melayu sama sekali tidak akan bersatu padu selagi mereka memahami Quran hanya berdasarkan Quran terjemahan dalam bahasa Melayu sahaja!


Dahulu semasa Mahathir kukuh dalam UMNO, nada ucapannya memang lain. Bila beliau keluar dari UMNO pada pertengahan dekad 2 ribu dan sepentas dengan pemimpin pembangkang, nada ucapan beliau juga lain. Kini setelah menyertai semula UMNO nada ucapan beliau turut berbeza. Tidakkah politik telah mencetuskan semua perbezaan tersebut?


Mahathir memang jenis orang yang tidak memahami dirinya sendiri. Walaupun Mahathir mungkin sedar bahawa beliau bukannya tahu semua hal, tetapi yang mungkin beliau sendiri tidak faham ialah mengapa beliau ingin bercakap tentang semua hal. Mahathir tahu bahawa dia bukannya arif pun tentang hudud, tetapi pada masa yang sama beliau masih juga gatal mulut untuk bercakap dan mengulas mengenai hukum tersebut. Mengapa?


Kita semua selaku umat Islam telah pun fahambahawa jika ada dalam ati kita yang menafikan apa yang sudah tertera dalam Alquran walaupun satu huruf, maka ia boleh menjerumus kepada kekufuran. Barang dijauhkan Allah kita semua daripadanya.


Ada ketikanya, terngiang-ngiang di telinga saya apa yang pernah didoakan oleh almarhum Ustaz Fadhil Noor suatu ketika dahulu untuk Mahathir. Adakah saat di mana doa itu akan dimakbulkan Allah kian hampir?


1 comment:

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Blogger dan rakan-rakan sekalian.

Mahathir ... Tak payahlah nak fikir banyak ... Dia ni, kan nak berlagak macam Tuhan? Perhatikanlah artikel terbaru Blog Dato' Aspan Alias yang mengisahkan bagaimana si jahil ini cuba berlagak macam Namrud dalamn UMNO itu sahaja, apatah lagi nak ulas hukum agama. Semoga kita sama-sama mengambil iktibar daripada apa yang berlaku ini dan memilih yang terbaik buat diri kita serta generasi akan datang, insha Allah.

Terima kasih.