Thursday, October 17, 2013

PERTIS Dan Al-Tasneem


Pada 28 September yang lalu, pen pembaca Alquran untuk golongan cacat penglihatan telah diperkenalkan. Semenjak itu, sambutan yang diterima amat menggalakkan. Di samping itu, pelbagai maklum balas turut diterima khususnya daripada mereka yang telah membeli set pen berkenaan. Secara umumnya, maklum balas berkenaan lebih tertumpu kepada saranan ke arah penambahbaikan penggunaan pen itu sendiri. Ada juga kalangan pengguna yang sanggup online menerusi telefon sekitar setengah jam lamanya hanya semata-mata untuk sesi pengajaran bagi kaedah penggunaan yang betul. Demikianlah antara rencah-rencah sambutan yang telah diterima daripada kalangan penggunanya setakat ini.



Oleh kerana hangatnya sambutan daripada golongan sasar, ada di antara mereka yang sanggup pergi sendiri ke pejabat Altasneem di Taman Melati Utama untuk pelbagai tujuan. Ada yang datang untuk menukar pen yang rosak. Ada yang datang untuk mengemukakan pelbagai saranan untuk memantapkan lagi aplikasi pada pen berkenaan. Ada juga yang datang dengan menyarankan supaya kegunaan pen berkenaan diperluaskan lagi dan tidak hanya terhad kepada sebagai pembaca alquran sahaja.

Untuk melancarkan lagi promosi pen berkenaan, maka baru-baru ini satu pertemuan telah diadakan di antara pihak PERTIS dan Altasneem. Tujuan utama perbincangan tersebut ialah untuk mencari kaedah bagi memenuhi saranan yang telah diutarakan oleh pengguna pen berkenaan. Ini membuktikan bahawa Altasneem tidak mendengar segala saranan yang diutarakan dengan sebelah telinga sahaja. Apabila sesuatu saranan dikemukakan, maka kesesuaian pelaksanaannya perlu dihalusi bagi kepentingan kedua-dua pihak, yang memberi saranan dan juga yang akan melaksanakan saranan berkenaan. Demikianlah.

Antara yang telah diputuskan menerusi perbincangan tersebut ialah, pihak Altasneem bersetuju untuk mengadakan satu lagi sesi sebagaimana yang telah dianjurkan pada 28 September yang lalu. Tujuan utama sesi kali ini ialah untuk mendengar sendiri maklum balas daripada mereka yang telah menggunakan pen berkenaan. Berdasarkan pengalaman pada sesi lepas, pihak Altasneem juga telah bersetuju untuk memberi tumpuan kepada tunjuk ajar bagi kaedah penggunaan yang betul khusus kepada mereka yang telah membeli set pen berkenaan.

Walau bagaimanapun, tarikh untuk sesi kali kedua ini belum ditetapkan lagi. Kedua-dua pihak (PERTIS dan Altasneem) bersetuju untuk menganjurkan sesi berkenaan secepat yang boleh. Kedua-dua pihak juga bersetuju iaitu jika segalanya berjalan lancar, sesi kedua kali ini juga akan diadakan di tempat yang sama sebagaimana sesi yang lepas.

Selain itu, kedua-dua pihak juga secara umumnya turut bersetuju untuk memilih Kuala Terengganu sebagai lokasi pertama untuk sesi promosi ini diadakan di luar Lembah Kelang. Ini memandangkan permintaan yang tinggi yang telah diterima khususnya daripada ahli-ahli PERTIS Terengganu. Menurut rancangan, sesi ini akan diadakan pada separuh kedua bulan November nanti, insha-Allah.

Di samping itu, pihak Altasneem juga bersetuju untuk mencari jalan dan kaedah bagi membolehkan mereka yang berpenglihatan terhad (rabun) untuk akses kepada Alquran bertulisan biasa yang disertai dengan pen pembaca Alquran. Antara cadangan yang telah diketengahkan ialah dengan membesarkan tulisan pada Alquran berkenaan. Ia mungkin akan menyebabkan berlaku sedikit kenaikan kos. Kepada mereka yang berkepentingan dengan kaedah ini juga boleh hadir pada sesi pertemuan kali kedua nanti dan seterusnya mengajukan sendiri cadangan sebegini kepada pihak Altasneem.

Perlu saya tegaskan di sini bahawa peranan saya dan juga PERTIS dalam mengenengahkan beberapa inovasi yang berkaitan dengan golongan cacat penglihatan seperti pen pembaca Alquran dan juga panel E-Braille Teaching Aid amatlah kecil. Kami tidak terlibat secara aktif sebagai kumpulan penyelidik. Apa yang kami buat hanya sekadar memberi nasihat dan pandangan khususnya yang berhubung dengan aspek Braille itu sendiri. Ia adalah untuk kepentingan kumpulan penggunanya iaitu golongan yang cacat penglihatan. Jadi tidak perlulah ada mana-mana pihak yang cuba menabur tohmah kononnya melalui projek-projek seperti ini saya telah mengaut keuntungan peribadi. Jika segala fakta dan data diketengahkan, kelak individu yang menabur tohmah itu juga yang menanggung malu.

Kalau tak mahu ingat pada Quran dan hadith, ingat-ingatlah pada pesan orang tua-tua, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan celaka!!!

No comments: