Sunday, October 13, 2013

Salam Aidil Adha 1434 Hijrah



Jika diizinkan Allah, pada 15 Oktober 2013 ini (10 Zulhijjah), seluruh umat Islam di Malaysia akan menyambut hari raya aidil adha 1434 Hijrah. Selain di negara kita, kebanyakan umat Islam di negara-negara lain juga akan menyambut perayaan aidil adha pada tarikh yang sama. Sementelahan pula, hari wuquf (9 Zulhijjah) jatuh pada 14 Oktober.



Ibadah Haji merupakan rukun kelima dalam senarai rukun Islam. Mereka yang berkemampuan diwajibkan mengerjakan haji sekali seumur hidup. pada setiap musim haji, umat Islam dari seluruh pelusuk dunia akan berhimpun di Makkah untuk melaksanakan ibadah-ibadah tertentu. Ini merupakan perhimpunan terbesar manusia di peringkat antarabangsa. Kemuncak kepada perhimpunan tersebut ialah apabila para jemaah haji berhimpun di tempat yang sama iaitu di padang Arafah pada tarikh yang sama iaitu pada 9 Zulhijjah. Inilah yang dikatakan wuquf.



Wuquf di Arafah merupakan salah satu daripada rukun haji. Pada 9 zulhijjah, seluruh umat Islam yang sedang mengerjakan haji di Makkah akan bergerak ke Arafah untuk berwuquf. Mana-mana jemaah haji yang gagal berwuquf maka luputlah ibadah hajinya. Setelah selesai wuquf, para jemaah haji akan mula bergerak ke Muzdalifah dan seterusnya akan ke Mina untuk ibadah seterusnya. Kesemua peristiwa ini hanya berlaku di Makkah sahaja. Tidak mungkin akan berlaku di tempat lain.

Satu lagi ibadah yang punya kaitan rapat dengan musim haji ialah ibadah qurban. Ibadah ini boleh dilaksanakan di mana-mana sahaja. Waktu untuk melaksanakan ibadah ini ialah bermula selepas solat sunat aidil adha hingga habis waktu asar hari tashrik ketiga (13 Zulhijjah). Sesiapa yang berkemampuan disunatkan untuk melaksanakan ibadah qurban. Fadhilatnya memang besar dan banyak. Tahukah kita bahawa Nabi Muhammad S.A.W. merupakan titisan zuriat yang diselamatkan Allah daripada dua peristiwa qurban?



Satu lagi kelebihan yang ada pada bulan Zulhijjah ialah di mana terdapat 4 hari berturut-turut di mana umat Islam diharamkan berpuasa pada hari-hari berkenaan. Hari-hari yang dimaksudkan ialah pada 10 Zulhijjah (hari raya aidil adha) dan diikuti 3 hari selepasnya yang juga dikenali sebagai hari tashrik.

Bersempena dengan perayaan aidil adha tahun 1434 ini, saya mengucapkan selamat menyambut hari raya aidil adha kepada seluruh umat Islam di mana jua anda berada. Ucapan yang sama juga saya tujukan kepada seluruh ahli Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) di seluruh negara. Pada masa sama, marilah kita sama-sama memanjatkan doa ke hadhrat Ilahi semoga semua umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah haji di Makkah akan selamat dan akan mendapat haji yang mabrur.


No comments: