Friday, November 22, 2013

Seminar Wahyu Asas Tamadun




Pada 21 November (Khamis), telah berlangsung Seminar Wahyu Asas Tamadun (SWAT) peringkat antarabangsa kali ketiga untuk hari kedua. Seminar ini berlangsung selama dua hari di dewan utama, Fakulti Pengajian Quran Sunnah (FPQS), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nilai, Negeri Sembilan. Saya telah dijemput untuk membentangkan kertas kerja khas dengan tajuk “Pendidikan Alquran Golongan Berkeperluan Khas Isu Dan Cabaran”. Selain warga USIM, para peserta seminar terdiri daripada ahli akademik daripada beberapa buah universiti tempatan dan juga luar negara.



Bagi tujuan pembentangan, saya telah menyediakan 60 slide untuk dikongsikan dengan para peserta seminar. Tumpuan kertas kerja saya sudah tentulah pendidikan Alquran untuk golongan cacat penglihatan. Antara kandungan kertas kerja saya termasuklah sejarah dan latar belakang pendidikan Alquran Braille, isu dan cabarang yang mendepani pendidikan Alquran untuk golongan cacat penglihatan serta saranan dan cadangan untuk menghadapi cabaran sedemikian. Di samping itu, saya juga tidak lupa menyelitkan peranan dan sumbangan besar yang telah dlakukan oleh Cikgu Sulaiman Shafie (Allahyarham) dalam memartabatkan pendidikan Alquran untuk golongan cacat penglihatan.



Antara cabaran dan isu yang sempat saya ketengahkan dalam seminar berkenaan termasuklah:

  1. Kekurangan tenaga pengajar terlatih dalam bidang berkaitan di peringkat sekolah;
  2. Kursus dan latihan berkaitan Alquran Braille dan jawi Braille masih tidak diperkenalkan di peringkat IPG dan IPT , kecuali di USIM;
  3. Secara umumnya sokongan daripada pihak tertentu terhadap pendidikan Alquran untuk golongan berkeperluan khas masih di tahap kurang memuaskan
  4. Di sesetengah tempat, golongan sasar (cacat penglihatan) juga kurang memberi sambutan terhadap program pendidikan Alquran yang dirancang untuk mereka

Antara saranan yang sempat saya utarakan termasuklah:

  1. Pihak yang berkenaan harus menyediakan latihan yang sewajarnya kepada tenaga pengajar di peringkat sekolah supaya mereka mahir dengan Alquran Braille dan jawi Braille
  2. Pihak yang berkepentingan di negara ini seharusnya terdedah dengan perkembangan Alquran Braille di peringkat antarabangsa
  3. R&D yang berkaitan dengan Alquran Braille harus diperhebatkan bagi membuat penambahbaikan dalam kaedah pengajaran dan pendidikan untuk Alquran Braille
  4. Pihak yang berwajib juga harus menyediakan peluang masa depan yang lebih baik khususnya kepada lulusan tahfiz dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan seperti memberi peluang mereka untuk menjadi imam, bilal atau pegawai di masjid-masjid



Setelah hampir 6 tahun FPQS memperkenalkan kursus yang berkaitan dengan Braille, saya dapat merasakan banyak kemajuan yang telah dicapai. Hasil daripada kajian yang telah dilaksanakan di fakulti ini, beberapa persoalan tentang perkembangan Alquran Braille di negara ini sudah pun terjawab. Selain itu, saya juga dimaklumkan bahawa beberapa orang yang pernah menuntut di fakulti ini telah pun ditempatkan di beberapa sekolah yang mempunyai program pendidikan khas selaku guru. Di samping itu, saya turut berdoa dan amat berharap semoga suatu hari nanti, fakulti ini juga akan dapat melahirkan insan persis seperti Cikgu Sulaiman bin Shafie (Allahyarham).



Di sini, saya tidak lupa untuk mengucapkan bertanyak terima kasih kepada pihak penganjur di atas kesudian mereka untuk mengundang saya untuk berkongsi sedikit maklumat yang saya ada. Mudah-mudahan apa yang telah saya kongsikan itu sedikit sebanyak ada manfaatnya, insha-Allah.


No comments: