Thursday, April 3, 2014

Misteri Kehilangan MH370: Sekadar Pandangan




Hari ini, misteri kehilangan kapal terbang Malaysia Airlines MH370 sudah masuk hari ke-27. Dalam sejarah penerbangan negara kita, kehilangan kapal terbang ini merupakan suatu sejarah baru. Setahu saya, belum berlaku lagi sebelum ini di mana kehilangan sebuah kapal terbang milik negara ini masih belum ditemui sebarang petunjuk sehingga berhari-hari lamanya. Ia juga merupakan sejarah baru bilamana berpuluh-puluh buah negara terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat yang dilaksanakan di peringkat antarabangsa. Manakala jumlah aset yang terlibat pula sememangnya besar. Ia merangkumi kapal terbang dan kapal laut. Ini tidak termasuk jumlah tenaga manusia yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat.

Walaupun pada 24 Mac lalu, perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan bahawa MH370 telah berakhir di lautan Hindi, tetapi ia nampaknya tidak dapat memuaskan semua pihak. Banyak pihak yang masih mempertikaikan pengumuman tersebut. Manakala waris penumpang dari China pula bukan sekadar tidak berpuas hati, malahan mereka menuntut lebih banyak penjelasan daripada MAS dan juga kerajaan Malaysia. Ada juga pihak tertentu yang mendakwa ada sesuatu yang disembunyikan oleh kerajaan Malaysia.

Sementara itu, di laman sosial pula pelbagai spekulasi terus disebarkan. Ada yang kata begini dan juga ada pula yang kata begitu. Ada juga pihak yang masih percaya kapal terbang dan para penumpangnya masih selamat dan sudah pun mendarat di satu tempat yang tidak diketahui. Ini belum lagi diambil kira aksi dan publisiti yang gigih diusahakan oleh sang raja bomoh!

Di samping itu, usaha-usaha berbentuk kerohanian masih gigih dilaksanakan. Pelbagai pihak tidak putus-putus berdoa dan menaruh harapan agar semuanya selamat. Solat dan munajat terus dilaksanakan dengan harapan agar misteri kehilangan ini akan berkesudahan dengan happy ending.

Di sebalik pelbagai pandangan, pendapat dan spekulasi yang sedang berleluasa, bagi saya hanya satu sahaja sebab mengapa kehilangan kapal terbang MH370 masih menjadi misteri. Hakikatnya kehilangan ini dianggap masih menjadi misteri kerana peristiwa dan cerita mengenai kehilangan ini masih dihijab oleh Allah daripada pengetahuan, pendengaran dan penglihatan kita semua. Apabila Allah membuka hijab ini, pastilah kita semua akan terdedah dan dapat mengetahui peristiwa dan cerita sebenar yang telah berlaku ke atas MH370 selama ini. Bukan itu sahaja, bilamana hijab berkenaan terselak dengan kehendak Allah, maka akan terbongkarlah segala rahsia yang selama ini dianggap misteri di sebalik kehilangan MH370. Kita harus ingat dan faham, segala rahsia, cerita dan segala-galanya mengenai MH370, semuanya ada dalam pengetahuan Allah dengan tiada satu pun yang tercicir daripada-Nya walau sebesar zarrah sekalipun. Kita harus ingat dan faham juga, apa sahaja teknologi canggih yang kita ada, ia sama sekali tidak mungkin dapat mengatasi qudrat dan iradat Allah.

Apakah yang boleh membuka hijab Allah mengenai misteri peristiwa kehilangan tersebut? Jawapannya tentulah dengan doa. Hijab tersebut tidak mungkin dapat dibuka walaupun dengan teknologi paling tercanggih. Hanya dengan doa yang dimaqbulkan sahaja yang dapat membuka hijab berkenaan.

Siapakah yang patut berdoa agar Allah membuka hijab peristiwa tersebut? Mereka yang paling aula untuk berdoa dalam hal ini ialah golongan yang tiada hijab di antara doanya dengan Allah. Siapakah golongan tersebut? Mereka ialah:

1. Pemimpin yang adil.
2. Orang yang sedang dizalimi.
3. Orang yang sedang berpuasa.

Oleh itu, carilah dalam kalangan tiga golongan ini untuk merafakkan doa. Mudah-mudahan doa mereka yang tiada hijab itu akan dapat membuka hijab yang selama ini menghijabi di antara kita dengan peristiwa misteri kehilangan MH370 berkenaan. Seperkara lagi, pada pandangan saya, jika sudah ditemui golongan tadi, mintalah mereka berdoa dalam sunyi tanpa sebarang liputan oleh sebarang bentuk media. Saya bimbang, jika doa mereka diberi liputan oleh apa jua bentuk media, maka dikhuatiri sedikit sebanyak akan terpesong niat dan tujuan asal mereka berdoa dan ini akan mencacatkan antara syarat-syarat sesuatu doa itu dimaqbulkan Allah.

Di sini, saya langsung tidak bermaksud kita harus menghentikan segala usaha yang sedang dilakukan untuk menjejaki MH370. Ia juga harus diteruskan sebagaimana yang telah dirancang.

Saya bukannya orang alim. Saya sekadar berkongsi pandangan yang tidak seberapa sahaja.


No comments: