Sunday, March 1, 2015

Harga Minyak Bulan Mac 2015




Berkuat kuasa tengah malam tadi (1 Mac), harga minyak di negara ini sudah berubah lagi. Menurut pengumuman daripada pihak yang berkuasa, harga disel dan rhon95 dinaikkan daripada RM1.70 kepada RM1.95, iaitu kenaikan sebanyak 25 sen. Begitu juga dengan harga minyak rhon97 turut naik daripada RM2.00 kepada RM2.25 sen, juga kenaikan sebanyak 25 sen.

Berdasarkan angka yang ada, harga minyak bulan Februari merupakan yang terendah untuk tempoh tiga bulan terakhir ini. Walau bagaimanapun, harga barangan lain tidak mampu untuk diturunkan pada bulan lepas. Maka itu, apabila harga minyak mula naik semula pada bulan Mac, usaha untuk menurunkan harga barangan lain dirasakan sia-sia sahaja.

Hari ini, kita mula mendengar ada pihak yang mula mengatakan iaitu ada banyak lagi faktor lain yang menjadi penentu kepada harga barangan keperluan lain dan tidak hanya bergantung kepada harga minyak semata-mata. Sewaktu harga minyak naik mendadak dahulu, apa yang dikatakan sebagai “faktor lain” itu tidak pernah kedengaran. Sebaliknya kenaikan harga minyak dijadikan penyebab utama untuk menaikkan harga barangan keperluan lain.

Justeru, pada hemat saya, usaha untuk menurunkan harga barangan dalam keadaan harga minyak sudah mula naik merupakan sesuatu yang amat sukar untuk berlaku. Ia hanya sekadar retorik segolongan orang politik sebagai gula-gula kepada sebahagian orang biasa. Dalam keadaan ekonomi kita hari ini yang lebih bersifat terbuka, kuasa pemerintah untuk mengawal harga barangan kian lemah. Hal ini ditambah lagi dengan kelemahan kuasa pengguna di negara kita.

Kita tunggu pula bagaimana harga minyak pada bulan hadapan.


No comments: