Sunday, March 22, 2015

Keputusan PRK DUN Cempaka




Sekitar jam 9.00 malam tadi, keputusan pilihanraya kecil bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Cempaka telah diumumkan. Sepertimana yang telah diduga, PAS berjaya mengekalkan penguasaannya di kerusi berkenaan.



Calon PAS, Ustaz Ahmad Fathan Mahmud telah memperoleh 10899 undi. Beliau beroleh kemenangan dengan majoriti 10092 undi. Calon terhampir beroleh 807 undi iaitu di bawah paras seribu undi. Kalau saya tidak silap, 3 calon lagi beroleh kurang daripada 100 undi.

Secara umumnya, kemenangan calon PAS dalam pilihanraya kecil ini sememangnya sudah dijangka sejak awal lagi. Mungkin sebab itulah juga UMNO/BN dari awal-awal lagi tidak mahu bertanding dalam PRK kali ini. Bagi parti siasah berkenaan, alasan untuk tidak bertanding ialah ingin memberi tumpuan kepada program pemulihan pasca banjir di kelantan.

Keputusan pilihanraya kecil ini menunjukkan calon bebas masih kurang wibawa untuk mempengaruhi para pengundi. Maka itulah tidak menghairankan bilamana tiada seorang pun antara calon bebas berkenaan yang berupaya meraih lebih daripada seribu undi.

Keputusan pilihanraya kecil kali ini juga hanya sekadar mengekalkan status quo yang ada di Dewan Undangan Negeri Kelantan. Pilihanraya kecil yang diadakan siang tadi juga sekadar untuk memenuhi lunas demokrasi sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.


No comments: