Monday, October 5, 2015

Mohsen Haji Hassani Kargar




Mohsen Haji Hassani Kargar merupakan johan tilawah Alquran peringkat antarabangsa kategori qari 2015 yang telah berlangsung di Kuala Lumpur pada bulan Jun lalu. Saya sempat mendengar bacaan beliau ketika tilawah berlangsung menerusi kaca TV. Selepas itu, saya sering berulang kali mendengar bacaan Alquran oleh beliau menerusi Youtube pula. Apa yang pasti, bacaan yang beliau perdengarkan cukup merdu, sayu dan syahdu. Saya tidak pernah jemu mendengarnya.

Mohsen Haji Hassani Kargar membaca Quran

Baru-baru ini saya amat terperanjat bilamana membaca maklumat menerusi internet bahawa beliau (Mohsen Haji Hassani Kargar) merupakan salah seorang mangsa yang telah kembali ke rahmatullah akibat rempuhan di Mina, Makkah iaitu ketika musim haji yang baru sahaja berlalu. Dalam peristiwa rempuhan berkenaan, warga Iran merupakan jumlah mangsa tertinggi yang telah maut dan Mohsen Haji Hassani (johan qari tilawah Alquran peringkat antarabangsa Kuala Lumpur 2015) merupakan salah seorang daripadanya.

Mohsen Haji Hassani lahir pada tahun 1988 di Iran. Beliau kembali ke rahmatullah tatkala masih berusia sekitar 27 tahun. Semoga rohnya sentiasa berada dalam rahmat Allah setiap ketika.

Alfatihah ....


No comments: