Friday, November 4, 2016

1 November




Pada 1 November lalu, seluruh rakyat Malaysia telah beroleh habuan lagi. Antaranya ialah harga petrol yang naik sebanyak 15 sen bagi seliter. Selain itu, harga minyak masak (kecuali yang dibungkus) juga turut naik kerana subsidinya ditarik. Ia berlaku pada 1 November lalu. Nasib baiklah harga minyak atar belum naik lagi!

Kenaikan harga yang berlaku tanpa belas kasihan ini akan sentiasa mengingatkan saya kepada kenyataan seorang timbalan menteri tak berapa lama dahulu, iaitu katanya, “kerana GST harga akan turun”. Kenyataan tersebut diulanginya untuk kali kedua dengan berani (sebenarnya sombong). Untuk ke sekian kalinya, mari kita sama-sama dengar nada butir kata timbalan menteri berkenaan sebagai halwa telinga bersama seperti di bawah ini

Kenyataan Datuk Ahmad Maslan

Dalam keadaan harga barangan naik berterusan sekarang, apakah perasaan sang timbalan menteri berkenaan terutamanya dengan kenyataan yang pernah dihamburkannya suatu ketika dahulu! Atau, adakah beliau ini memang seorang individu yang tiada perasaan langsung! Kalau orang yang berperasaan waras, sudah tentulah rasa malu dan rasa aib yang teramat sangat menyelubungi benaknya.

Sebenarnya apa yang berlaku sekarang ialah, apabila harga barangan naik dan terus naik dan ditambah lagi dengan GST, yang turun ialah kuasa beli golongan marhaen.


No comments: