Thursday, July 27, 2017

Bahasa Melayu Ke Arah “Supra-Nasional”



Hasrat pihak yang berkuasa untuk memartabatkan bahasa Melayu hingga ke tahap “supra-nasional” sememangnya di sanjung dan amat disokong. Bahkan kita sudah mendengarnya sejak sekian lama, bertahun dan berdekad. Persoalannya, setakat ini adakah hasrat murni berkenaan semakin tercapai atau kian terkapai?

Baru-baru ini, hasrat berkenaan ditegaskan lagi oleh pemimpin negara. Ketika berucap dalam satu majlis yang berkaitan dengan bahasa Melayu, pihak berkuasa memberi jaminan akan terus berusaha untuk memperkasakan hasrat berkenaan.

(Klik di sini untuk sumber berita)

Realitinya, adakah kita sedang berada pada landasan yang betul bagi mendukung cita-cita untuk mencapai matlamat berkaitan dengan bahasa Melayu?

Dalam usaha ke arah memartabatkan bahasa Melayu, semua pihak termasuk kerajaan harus sama-sama berganding bahu bagi merealisasikan hasrat dan cita-cita murni berkenaan. Namun demikian, bagi saya, terdapat sedikit kelompongan dalam konteks peranan kerajaan dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu sesuai dengan kedudukannya dalam Perlembagaan Persekutuan. Kelompongan inilah yang harus dibaiki dan dibetulkan segera supaya kekurangan yang ada dapat diatasi dengan baik. Selanjutnya, sekiranya kekurangan yang ada tidak dibaiki, maka apa yang dihasratkan oleh para pencinta dan pendokong bahasa Melayu hanyalah sekadar angan-angan mat jenin semata-mata.

Di bawah ini saya senaraikan beberapa ungkapan yang bercampur antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris yang mana penggunaannya semakin sebati dalam masyarakat:


Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
Cukai barangan dan perkhidmatan (GST)
Indeks Petunjuk Pencapaian (KPI)
Pusat Transformasi Bandar (UTC)
Pusat Tranformasi Luar Bandar (RTC)
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI)
Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC)


Mungkin apa yang tersenarai di atas dianggap sedikit dan tidak membimbangkan. Pandangan sedemikian mungkin ada kekhilafannya. Jika hendak disenaraikan kesemuanya, ia jauh lebih banyak daripada itu. Apa yang disenaraikan merupakan sebagai contoh sahaja.

Walaupun ia nampak kecil bak kuman, tetapi jika yang salah ini dibiasakan, lama-kelamaan apa yang biasa itulah akan dianggap betul. Dalam konteks ini, apabila yang biasa itu sudah dianggap betul, maka akan sukarlah kita nanti untuk membetulkan apa yang sudah biasa itu.

Bahkan ada sebuah ibu negeri di mana nama-nama sebilangan tempatnya langsung tidak mencerminkan bahasa dan budaya setempat. Maka di sini, timbul persoalan, adakah pihak-pihak tertentu benar-benar ikhlas dalam menyokong dan mendokong usaha ke arah memartabatkan bahasa Melayu? Jika situasi seperti ini masih menular dan berleluasa, mampukah bahasa Melayu dimartabatkan hingga ke tahap “supra-nasional” dalam tempoh yang telah ditetapkan?

Bahasa Jiwa Bangsa. Jika penggunaan bahasa kebangsaan kita masih di tahap serabut, mungkin tahap itulah juga yang sedang melanda bangsa yang menjadi penutur jatinya.


No comments: