Thursday, September 14, 2017

Pn. Halimah Yaacob Presiden Wanita Pertama Singapura




13 September 2017 merupakan detik yang cukup bersejarah bagi seluruh rakyat Singapura. Pada tarikh berkenaan, Pn. Halimah Yaacob telah diisytiharkan sebagai bakal presiden selanjutnya bagi republik berkenaan.

Klik di sini untuk pengisytiharan Pn Halimah Yaacob sebagai presiden

Pn. Halimah Yaacob merupakan presiden Melayu kedua di Singapura selepas Yusuf Ishak (1965-1971). Walau bagaimanapun, Pn. Halimah Merupakan presiden wanita pertama di Singapura. Ia merupakan satu pencapaian yang cemerlang bagi seorang wanita di republik tersebut.

Klik di sini untuk latar belakang ringkas Pn. Halimah Yaacob

Seperkara yang harus kita ingat ialah, berdasarkan latar belakang beliau, Pn. Halimah telah berjaya mencapai pada kedudukan beliau sekarang melalui dasar meritokrasi yang selama ini dipraktikkan oleh republik Singapura. Pada hemat saya, gaya dan cara beliau mungkin berbeza daripada orang Melayu di luar negaranya. Sudah tentulah Pn. Halimah mempunyai sifat dan sikap yang kental, berdaya saing, berminda terbuka serta berwawasan jauh, maka itulah beliau berjaya mencapai ke tahapnya sekarang di tengah-tengah sistem meritokrasi negaranya.

Walaupun Pn. Halimah Yaacob adalah seorang Melayu, tetapi beliau adalah Melayu Singapura masa kini yang tentunya sudah jauh bezanya dengan Melayu bukan Singapura dalam pelbagai aspek.


No comments: