Friday, May 11, 2012

Ulang Tahun UMNO Ke-66: Sekadar Coretan

Hari ini (11 Mei) merupakan ulang tahun Pertubuhan Kebangsaan Melay Bersatu (UMNO) yang ke-66 tahun. Mengikut faktar sejarah, UMNO telah dilahirkan secara rasminya pada 11 Mei 1946. Keunikan UMNO ialah ia telah dilahirkan di dalam istana, iaitu di Istana Besar Johor Bharu. Ini bermakna, UMNO telah dilahirkan bukan di calang-alang tempat. Status kelahirannya tak ubah umpama kelahiran seorang putera raja. Demikianlah hebatna UMNO kalau dibicarakan dari aspek sejarah kelahirannya.



UMNO lahir tatkala orang Melayu sedang menghamburkan kemarahan mereka terhadap British gara-gara pengenalan Malayan Union ketika itu. UMNO lahir tatkala orang Melayu sedang belajar berdemonstrasi dan berhimpun bagi mennjukkan penentangan mereka terhadap penjajahan bentuk baru yang cuba diperkenalkan oleh British ke atas Tanah Melayu. Pada masa itu juga orang Melayu tanpa terbatas oleh status sosial atau ekonomi masing-masing telah benar-benar bersatu atas nama “Melayu” bagi mempamirkan perasaan benci mereka terhadap British dan Malayan Union.

Sebelumnya orang Melayu amat terikat dengan semangat kenegerian dan kedaerahan. Walaupun sebelum perang dunia kedua ada tokoh-tokoh tertentu yang cuba menyatukan orang Melayu menerusi pelbagai kesatuan dan pertubuhan, tetapi usaha berkenaan tidak menampakkan kesan yang besar. Ini mungkin disebabkan sifat kedaerahan dan kenegerian yang ada dalam kalangan orang Melayu masih menebal dan sukar untuk dikikis.



Penubuhan UMNO pada tahun 1946 telah membuka ruang baru kepada orang Melayu untuk berjuang menentang penjajahan British. Pada ketika itu, UMNO merupakan landasan terbaik untuk orang Melayu mempamirkan perpaduan dan kesatuan dalam kalangan sesama mereka.

Di peringkat awal penubuhannya, UMNO amat berkesan sebagai wadah penyatu untuk orang Melayu. Selain berjaya menyatukan orang Melayu tanpa mengira status sosial dan ekonomi, UMNO juga berjaya menarik sokongan daripada mereka yang berlatarbelakangkan pendidikan agama (Islam) selaku pendokong dan penyokongnya. Dengan erti kata lain, UMNO pada ketika itu benar-benar telah berfungsi sebagai penyatu kepada orang Melayu.

Melihatkan perpaduan yang begitu kukuh dalam kalangan orang Melayu melalui UMNO, maka akhirnya British terpaksa memulakan rundingan dengan UMNO bagi mencari jalan kepada cadangan alternatif untuk Malayan union yang ditentang hebat oleh orang Melayu. Walaupun ketika itu UMNO masih bayi, tetapi oleh kerana perpaduan yang kukuh dalam kalangan orang Melayu, British tidak memandang rendah keupayaan UMNO untuk berunding bagi pihak orang Melayu.

Selain itu, kesediaan British untuk mengiktiraf serta berunding dengan UMNO mungkin juga disebabkan British melihat UMNO sebagai parti sekular Melayu yang sederhana dalam serba-serbinya. Maknanya, walaupun berlaku demonstrasi dan perhimpunan orang Melayu ketika itu bagi menyatakan penentangan mereka terhadap Malayan Union, British masih menganggap UMNO sebagai sebuah parti politik yang sederhana dan perlu diberikan layanan yang istimewa.

Selain itu, dari sejak penubuhannya, UMNO turut menempuh pelbagai cabaran dan dugaan. Adakalanya cabaran itu datangnya dari dalam UMNO sendiri. Kesemuanya telah dilalui oleh UMNO dengan penuh bergaya. Antara cabaran getir yang pernah dilalui oleh UMNO termasuklah Datuk Onn keluar parti pada tahun 1951, penolakan sebilangan orang Melayu terhadap UMNO pada tahun 1969 dan yang paling getir ialah apabila mahkamah telah mengharamkan UMNO pada tahun 1988.

Walaupun UMNO telah diharamkan ketika itu, tetapi hakikatnya semangat UMNO itu sendiri tidak mati. UMNO berjaya dihidupkan kembali kemudiannya. Mulanya dengan nama UMNO Baru. Setelah itu, perkataan “Baru” berjaya dibuang dan kini UMNO kembali dengan nama asalnya iaitu “UMNO”.

Kalau kita menyelusuri sejarah, perpaduan atas nama Melayu yang berteraskan UMNO mula tergugat pada tahun 1951 apabila Parti Islam Se-Tanah melayu telah ditubuhkan dan ia diikuti dengan penyertaan sekumpulan bekas ahli UMNO ke dalam parti berkenaan. Pengunduran Datuk Onn Jaafar daripada UMNO juga sedikit sebanyak turut memberi kesan jangka pendek kepada UMNO. Namun demikian, UMNO ketika itu tetap kukuh dan utuh. Sebilangan besar orang Melayu telah memberikan sokongan yang tidak bnerbelah bagi kepada UMNO. Apatah lagi ketika itu usaha-usaha ke arah mencapai kemerdekaan sedang giat dijalankan di bawah teraju UMNO.

Fugsi UMNO sebagai parti nombor wahid untuk orang Melayu tercabar lagi apabila pada hujung tahun dekad 80-an perti berkenaan telah diharamkan. Berikutan dengan itu, Tengku Razaleigh Hamzah telah menubuhkan Parti Melayu Semangat 46 sebagai alternatif kepada perjuangan dan survival politik orang Melayu. Setelah beberapa tahun, ternyata bagi sebahagian orang Melayu, mereka tetap tidak boleh berpisah dengan nama “UMNO”. Menyedari hakikat inilah juga, pemimpin UMNO yang lain ketika itu telah mendaftarkan parti siasah lain dengan nama “UMNO Baru”. Justeru, sebilangan orang Melayu telah memberikan sokongan semula mereka kepada UMNO Baru dan bukannya kepada Parti Melayu Semangat 46.

Keramat yang adapada nama UMNO turut diperkukuhkan lagi apabila beberapa tokoh yang sebelumnya merupakan ahli UMNO telah tewas dalam pilihanraya umum gara-gara bertanding bukan atas nama UMNO. Justeru tidak menghairankan apabila ada tokoh tertentu yang sanggup berenang semula ke seberang haluan setelah jambatan lamana dibakar hangus. Oleh kerana keramatnya nama UMNO, hinggakan ada pihak yang berteori, di sesetengah tempat, kalau tunggul pun yang bertanding atas nama UMNO pasti menang.

Cabaran seterusnya kepada UMNO ialah apabila Majlis Tertingginya telah membuat keputusan berani untuk memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada UMNO pada September 1998. Pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memberi kesan yang cukup besar dan mendalam terhadap kelangsungan parti berkenaan. Kesan jangka pendeknya ialah dalam pilihanraya umum tahun 1999 sebahagian orang elayutelah menolak UMNO. Walaupun dalam pilihanraya umum 2004 situasi sedemikian nampak seakan hampir pulih, tetapi keputusan pilihamraya umum 2008 menunjukkan sebilangan orang Melayu kembali menolak UMNO. Manakala di Dewan Rakat pula, jumlah wakil rakyat UMNO juga tidak seramai seperti dahulu.



Hari ini, berdasarkan fenomena yang ada, UMNO tidak lagi keramat bagi orang Melayu. Semakin ramai yang berani mencabar kekeramatan yang dipercayai ada pada UMNO sebelum ini. Kalau dahulu UMNO hanya menjadi pembangkang di Kelantan, tetapi hari ini UMNO merupakan parti pembangkang di Kelantan, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang. Apayang diperjuangkan oleh UMNO hari ini semacam ada yang tak kena.

Dalam konteks orang Melayu, sebenarnya mereka masih lemah untuk berpecah-belah seperti hari ini. Dari aspek politik, sama ada UMNO, PKR ataupun PAS, tidak boleh berdiri sendiri sebagai pemerintah. Mereka semakin memerlukan sokongan daripada puak lain untuk survival politik masing-masing. Justeru tidak hairan jika dikatakan peranan UMNO sebagai penyatu untuk orang Melayu tidaklah sepenting sebagaimana dua atau tiga dekad selepas penubuhannya.

Adakah teori RAHMAN akan menjadi realiti?

No comments: