Sunday, September 17, 2017

Mengunjungi Yusiran Lagi





Pada 16 September (Sabtu), saya berkesempatan mengunjungi Saudara Yusiran untuk kali kedua pada bulan ini. Walau bagaimanapun kunjungan saya kali ini agak pendek iaitu sekitar 15 minit sahaja.

(Saya dan Yusiran)


Setibanya saya dan keluarga di rumahnya, pada pendengaran saya suasana rumahnya sunyi sahaja. Kebetulan salahseorang anak saudaranya ada di luar rumah dan beliau memberitahu saya Yusiran ada di dalam. Mungkin setelah mendengar kehadiran saya, Yusiran terus keluar di ruangan yang biasa tempat kami bertemu dan berbual. Kata Yusiran, kebanyakan ahli keluarganya sedang menghadiri satu majlis perkahwinan.

(Saya menyampaikan sumbangan daripada Cikgu Fekkeri kepada Yusiran)


Setelah bertanya khabar, saya terus menyampaikan sumbangan beberapa pihak kepadanya. Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) telah menyumbang senaskah Alquran Braille kepada beliau. Selain itu, Cikgu Fekkeri juga turut menyumbang seunit radio Alquran lengkap 30 juzuk yang membolehkan Yusiran mendengar Alquran secara audio. Di samping itu, Cikgu Fekkeri juga turut menyumbang sejumlah wang tunai untuk Yusiran.

Di samping itu, saya juga turut membawa seunit telefon bimbit yang telah dilengkapi dengan perisian Talks oleh Saudara Amat Onggak. Telefom berkenaan asalnya memang milik Yusiran tetapi tiada perisian Talks.

(Saya menyampaikan senaskah Alquran Braille sumbangan PERTIS)


Alhamdulillah, masih ada rakan dan kawan yang ingat pada Yusiran. Insha-Allah kita akan membantu setakat kemampuan yang ada. Sebenarnya bukan untuk Saudara Yusiran sahaja, bantuan dan ingatan seumpama ini tetap ada kepada sesiapa sahaja terutamanya yang sedang ditimpa kesusahan.

(Saya dan Yusiran sebelum berpisah)


Setelah 15 minit, saya sekeluarga pun beredar dari rumah Yusiran. Haluan saya selanjutnya ialah ke Hospital Jasin kerana ibu saya sedang menerima rawatan di sana.


No comments: