Monday, September 11, 2017

Merafak Ucapan Takziah




Dengan kehendak Allah jua, maka pada hari ini (Isnin), 11 September 2017 bersamaan 20 Zulhijjah 1438, maka telah mangkat Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Ibn Almarhum Sultan Badli Shah di Istana Anak Bukit pada jam 2.30 petang.

Klik di sini untuk pengumuman rasmi tentang kemangkatan Almarhum Sultan Abdul Halim Muadzam Shah

Almarhum Sultan Abdul Halim Muadzam Shah merupakan antara raja Melayu yang lama bertakhta iaitu sekitar 59 tahun lamanya. Baginda juga turut melakar sejarah bilamana berpeluang untuk menjawat jawatan Yang Di-Pertuan Agong sebanyak dua kali. Kali pertama baginda menjadi Yang Di-Pertuan Agong ialah dari tahun 1970 – 1975 dan dari tahun 2011 – 2016 untuk kali keduanya.

Klik di sini untuk membaca biodata ringkas Almarhum Sultan Abdul Halim Muadzam Shah

Dengan ini, dengan penuh rasa dukacita yang amat sangat, saya merafakkan ucapan takziah yang sedalam-dalamnya kepada seluruh kerabat diraja Kedah serta kepada seluruh rakyat Kedah Darul-Aman di atas kemangkatan dan kembalinya ke rahmatullah Almarhum Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Ibn Almarhum Sultan BadliShah.



Sesungguhnya kemangkatan baginda merupakan satu kehilangan bukan sahaja kepada negeri Kedah, bahkan kepada seluruh rakyat Malaysia. Semoga roh almarhum akan sentiasa dicucuri rahmat setiap ketika, akan beroleh keampunan serta dihimpunkan bersama-sama para solihin.

Alfatihah ....






No comments: