Friday, August 13, 2010

Salam Ramadhan

Hari ini (13 Ogos) merupakan hari ketiga umat Islam di Malaysia mengerjakan ibadah puasa. Walaupun sudah di hari ketiga, rasanya tidak terlewat untuk saya mengucapkan salam Ramadhan serta selamat berpuasa khususnya kepada para pengunjung blog ini dan juga kepada sekalian muslimin. Saya lewat postingkan catatan ini bukan kerana saya tak nampak anak bulan Ramadhan, seperti biasalah, tugasan dan tanggungjawab yang agak banyak serta jadual harian yang agak penuh menyebabkan saya kesuntukan masa untuk menukilkan catatan. Rasanya lebih baik lewat begitu daripada saya Copy And Paste ucapan salam Ramadhan tahun lalu.

Marilah bersama-sama kita rebut kesempatan yang masih diberi Allah untuk bertemu Ramadhan kali ini dengan memeriahkannya dengan apa jua ibadah sunat yang sesuai dan termampu oleh kita. Tidak ada di antara kita yang pasti akan bertemu dengan Ramadhan yang selanjutnya. Kalau kita renungkan, ada dalam kalangan saudara-mara atau rakan taulan kita yang telah bersama-sama kita pada Ramadhan lalu, tetapi tidak lagi menyertai kita pada Ramadhan kali ini lantaran telah dijemput Ilahi. Mungkin itu juga yang akan kita lalui pada Ramadhan yang akan datang .... mungkin!

Pada Ramadhan kali ini, seperti ramadhan yang lepas-lepas juga, saya sekeluarga menyambutnya dengan penuh kesyukuran kerana diberikan peluang untuk ke sekian kalinya oleh Allah untuk bertemu dengan bulan yang paling mulia di sisi-Nya. Luqman pula puasanya sudah stabil. Bangun sahur tiada masalah setakat ini. Doa saya semoga Luqman akan terus istiqamah dan stabil dengan ibadah puasanya.

Kepada yang telah menghantar ucapan selamat menyambut Ramadhan kepada saya khasnya menerusi SMS, saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih.

Kepada semua, selamat menyambut Ramadhan 1431 Hijrah.

No comments: