Friday, November 19, 2010

Intipati Khutbah Jumaat

Ketika ini saya masih lagi di Kuantan. Insha-Allah sebentar sahaja lagi saya sekeluarga akan bertolak untuk pulang semula ke KL. Saya harus pulang semula ke KL atas satu tugas yang saya kira penting untuk diselesaikan pada hujung minggu ini juga. Jadi rancangan untuk langsung ke Dungun Ahad ini terpaksa saya batalkan. Kepada yang berkenaan, saya minta banyak-banyak maaf.

Hari ini saya telah bersolat Jumaat di Masjid Tengku Ampuan Afzan yang juga terletak tidak jauh dari rumah kami. Apa yang menariknya ialah intipati khutbah Jumaat kali ini. Khutbah Kali ini membicarakan mengenai sumbang mahram.

Antara lain khatib memberikan takrif mengenai sumbang mahram, iaitu hubungan sex yang berlaku di antara pasangan yang haram bernikah di antara keduanya. Selain itu, khatib juga menerangkan punca dan sebab berlakunya sumbang mahram. Antaranya ialah tempat tinggal yang tidak sesuai; anak lelaki dan perempuan masih tinggal sebilik pada usia yang tidak sesuai; tiada didikan ugama yang secukupnya; penularan aksi lucah sama ada menerusi VCD, telefon bimbit dan juga internet dan sebagainya.

Menurut khatib lagi, sumbang mahram boleh berlaku di antara adik-beradik, antara bapa dengan anak, antara datuk dengan cucu, serta di antara adik-beradik susuan.

Seterusnya, khatib telah menyisipkan ayat 23 dari surah An-Nisa’ yang mana Allah telah menyatakan secara jelas golongan perempuan yang haram dinikahi oleh seseorang lelaki.

Mudah-mudahan Allah akan sentiasa memelihara kita semua daripada terlibat dengan perbuatan sumbang mahram yang amat keji ini.

Saya sendiri pernah berhadapan dengan mangsa perbuatan sumbang mahram. Kasihan si mangsa. Bukan sahaja masa depannya pudar, bahkan emosi si mangsa juga sentiasa terganggu dan sukar untuk dipulihkan. Seganas-ganas harimau pun tidak pernah ia memakan anaknya sendiri.

Kalau topiknya menarik dan khatibnya bersemangat, jarang benar ada jemaah yang tertidur sewaktu khatib sedang berkhutbah!

Salam dari Kuantan.

No comments: