Tuesday, November 23, 2010

Lawatan Ke Parlimen

Pagi semalam (22 November), satu program lawatan ke parlimen telah diadakan. Lawatan ini dianjurkan di bawa Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Seramai 8 orang telah menyertai program lawatan ini yang terdiri daripada 4 orang kakitangan ibu pejabat PERTIS, 2 orang AJK Pusat (termasuklah saya) dan 2 orang Ahli Bersekutu PERTIS.

Antara objektif program lawatan ini ialah untuk mendedahkan kepada peserta suasana secara langsung persidangan di Dewan Rakyat; meningkatkan semangat jati diri; memupuk semangat patriotisme; mendedahkan kepada para peserta perjalanan persidangan; berinteraksi dengan ahli yang berhormat (jika ada kesempatan).

Secara peribadi, ini bukanlah lawatan pertama saya ke parlimen. Seingat saya, kali pertama saya melawat parlimen ialah pada tahun 1982 ketika di awal sekolah menengah iaitu ketika menghadiri majlis jamuan beersempena dengan keputeraan ke bawah duli Tuanku Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong waktu itu. Tuanku Yang Dipertuan Agong (Tuanku Sultan Pahang) turut berangkat hadir dalam majlis tersebut dan turut sama berinteraksi dengan yang hadir termasuklah saya.

Selepas itu, saya pernah melawat ke parlimen beberapa kali lagi. Saya juga pernah berkesempatan duduk di galari VIP ketika mengikuti persidangan Dewan Rakyat beberapa tahun lalu. Manakala bagi keempat-empat kakitangan PERTIS pula, ini merupakan lawatan pertama mereka ke parlimen.



Saya serta ahli rombongan yang lain tiba di perkarangan parlimen pada sekitar jam 9.35 pagi. Kami disambut oleh En. Rashid dan Engku Fauzi, iaitu dua orang kakitangan parlimen. Setibanya kami, semua peserta dibawa ke kantin parlimen untuk bersarapan.

Setelah itu, sekitar jam 10.00 pagi, kami dibawa naik ke tingkat di mana persidangan Dewan Rakyat berlangsung. Sebelum memasuki ke galari awam untuk mengikuti persidangan, Engku Fauzi telah memberikan taklimat ringkas mengenai beberapa peraturan yang harus kami patuhi terutamanya ketika mengikuti persidangan. Ini merupakan perkara dan prosedur biasa. Antaranya, semua telefon bimbit hendaklah dimatikan terus. Bila masuk dan keluar dari galari persidangan, kepala hendaklah ditundukkan sedikit tanda hormat kepada dewan yang mulia itu. Bercakap-cakap dan buat bising turut dilarang. Entah silapnya di mana, salah seorang daripada peserta rombongan memakai baju kemeja berlengan pendek. Nasib baik seorang lagi peserta memakai baju kemeja berlengan panjang dan juga memakai kot. Jadi kotnya telah dipinjamkan kepada peserta yang memakai kemeja berlengan pendek tadi. Demikianlah kalau sudah jadi peraturan, kena ikut dan kena patuh.

Sekitar jam 10.05 kami pun mula memasuki galari awam untuk mengikuti persidangan. Saya dimaklumkan, orang awam yang mengikuti persidangan sebelah pagi tidaklah begitu ramai. Begitu juga dengan jumlah ahli-ahli yang berhormat yang hadir di awal persidangan juga tidak ramai. Jumlah mereka semakin bertambah selepas setengah jam kemudian. Speaker persidangan kali ini ialah YB Datuk Ronald Kiandy, iaitu salah seorang daripada dua Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Saya serta para peserta lain terus berada di galari awam sehinggalah jam 11.45 pagi. Ianya meliputi sesi soal jawab serta peringkat awal sesi perbahasan. Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak parlimen, khususnya Datuk Zamani Sulaiman (Setiausaha Dewan Negara) yang begitu peka dengan kesulitan dan kekurangan 2 orang peserta lawatan. Kedua-dua peserta berkenaan menghadapi masalah pendengaran di samping masalah penglihatan. Untuk membolehkan kedua-duanya mengikuti persidangan dengan lebih sempurna, maka kedua-duanya telah dibekalkan dengan alat bantuan pendengaran tanpa wayar. Dengan bantuan alat tersebut, maka bolehlah kedua-dua sahabat saya itu mengikuti persidangan Dewan Rakyat kali ini dengan baik sekali. Hal ini diakui sendiri kepada saya oleh salah seorang daripada mereka kemudiannya.



Sekitar jam 11.45 pagi, iaitu sejurus setelah kami keluar daripada galari awam, kami berpeluang pula berinteraksi dengan YB Batang Sadong (Datuk Hjh Nancy Shukri). Ini juga merupakan salah satu daripada objektif lawatan kami kali ini. Sesi ini telah berlangsung selama setengah jam. Beliau terus bertanyakan mengenai permasalahan yang ingin diutarakan kepada beliau. Saya selaku ketua rombongan telah mengambil kesempatan yang ada dengan memperkenalkan sedikit mengenai PERTIS. Selain itu, saya juga telah mengutarakan beberapa permasalahan lain yang pada perkiraan saya selama ini ia kurang mendapat perhatian daripada pihak-pihak yang berkenaan walaupun setelah berkali-kali disalurkan mengikut saluran yang telah ditetapkan oleh pihak berkenaan. Mungkin oleh kerana salurannya “tersumbat”, maka permasalahan berkenaan masih belum ada jalan penyelesaiannya. Lagi pun, permasalahan yang saya maksudkan pada kali ini telah saya kemukakan semula (salurkan) kepada ahli YB dari BN dan bukannya kepada ahli YB daripada parti pembangkang.



Antara perkara yang telah saya utarakan ialah mengenai quota 1 peratus untuk orang kelainan upaya (OKU) dalam sektor awam. Setelah hampir 2 dekad dasar ini diperkenalkan, ia masih jauh untuk sampai ke matlamatnya. Permasalahan ini dikendalikan tak ubah macam pahat dengan penukul. Sekali kita berbunyi, maka sekali pihak tertentu memberi reaksi. Sebab itulah hampir 2 dekad ia masih belum dapat diselesaikan lagi. Statistik yang ada mengenai jumlah OKU yang berkhidmat di sektor awam masih jauh daripada sasaran iaitu 1% daripada jumlah keseluruhan kakitangan awam.



Permasalahan kedua yang saya utarakan ialah mengenai golongan cacat penglihatan yang berbakat besar dalam bidang muzik tetapi gagal menjadikannya sebagai profesion dan mata pencarian yang dapat menjamin kehidupan. Ia adalah gara-gara hampir kesemua mereka tidak mampu belajar muzik hingga ke tahap tertinggi. Mereka tidak berkemampuan untuk melakukannya kerana golongan tersebut tidak boleh membaca not muzik. Walhal not muzik dalam bentuk Braille sudah lama ada. Saya sendiri pernah menulis mengenai hal ini beberapa kali. Bahkan saya sendiri pernah melalui pengalaman yang tidak kurang pahitnya gara-gara cuba mengangkat martabat golongan pemuzik cacat penglihatan yang rata-rata masih di tahap jalanan. Walaupun saya tidak pandai bermain alat muzik dan biar apa pun yang berlaku, ia sama sekali tidak mematahkan semangat saya untuk terus membela nasib golongan pemuzik cacat penglihatan berkenaan. Lagi pun mereka bukannya orang lain, sahabat dan rakan saya juga.



Ada lagi satu dua permasalahan lain yang sempat saya utarakan untuk perhatian beliau. Seterusnya saya bertanya kepada YB berkenaan, adakah beliau pernah mendapat maklumat sebagaimana yang saya berikan kepada beliau hari ini? Katanya tidak pernah. Seterusnya beliau menyatakan betapa bersyukurnya beliau kerana dapat beroleh maklumat sebegini yang sukar untuk diperolehi dari punca lain. Sesi ini diakhiri dengan persepakatan untuk saling berhubungan antara satu sama lain pada masa-masa hadapan.

Program lawatan kami kali ini diakhiri dengan jamuan tengah hari di kantin parlimen. Boleh dikatakan semua peserta lawatan makan dengan berselera. Maklumlah lauk-pauknya sedap dan enak. Di sini, saya bagi pihak peserta lawatan ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada YB Datuk Seri Mohd Nazri Aziz kerana telah menaja jamuan makan tengah hari kami.

Saya amat bersyukur ke hadhrat Allah kerana program lawatan ke parlimen kali ini telah berjalan dengan lancar. Setidak-tidaknya misi kali ini juga berjaya mengenengahkan PERTIS ke tengah masyarakat. Ia selaras dengan tema kepimpinan saya dalam PERTIS iaittu “Memasyarakatkan PERTIS”. Akhir sekali, saya bagi pihak semua peserta lawatan, ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikan kerjasama yang begitu baik sekali dalam menjayakan program lawatan ke parlimen kali ini.

1 comment:

luaskanmata said...

Assalamualaikum,

Patutlah YB tu ada cerita dalam dewan. Cumanya beliau menyebut Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Malaysia. Beliau tertinggal sebutkan (Islam) / Pertis.

apa pun itu satu perkembangan yang baik.

Pertis Kelantan akan mengadakan program hari Arafah pada sabtu terdekat.

Wasalam.