Saturday, April 23, 2011

Tatapan Untuk Pencinta Alquran Braille

Alquran ialah kitab suci yang telah diturunkan Allah kepada kita sebagai petunjuk dan pedoman hidup. Dengan berlandaskan Alquran, pastilah hidup kita akan bahagia di dunia dan juga akhirat. Alquran Braille pula ialah kaedah penulisan dan pembacaan kitab suci berkenaan khusus untuk mereka yang cacat penglihatan. Dari satu sudut, tiada beza antara Alquran bertulisan biasa dengan Alquran yang bertulisan Braille Kerana apabila dibaca kedua-dua persi Alquran ini akan menghasilkan kalimah dan ayat yang sama dari surah dan juzuk yang sama. Ini adalah kerana kedua-dua versi Alquran berkenaan ditulis dengan huruf yang sama (alif hingga ya). Hanya bentuk huruf, bentuk baris dan bentuk tanda bacaan sahaja yang berbeza. Namun demikian, ia sama sekali tidak menghalang kedua-dua versi berkenaan (Alquran biasa dengan Alquran Braille) untuk menghasilkan bentuk bunyi yang serupa sama ada pada huruf, kalimah mahupun pada ayatnya. Demikianlah kebesaran Allah Yang Maha Esa. Walaupun Dia menjadikan seseorang hamba yang disukai-Nya tanpa penglihatan, tetapi dengan qudrat dan iradat-Nya, golongan yang tidak berpenglihatan tiada halangan untuk akrab dengan kitab suci yang telah diturunkan-Nya.



Saya penuh yakin, bagi rakan-rakan senasib yang sudah lama akrab dengan Alquran Braille tentunya telah maklum sejarah awal mulanya penerbitan Alquran Braille secara berkomputer di negara ini. Tuan Haji Muhammad Lee adalah orang yang telah menyalin data Alquran Braille ke dalam bentuk data komputer dari awal hingga akhir. Soft copy berkenaan kemudiannya telah diserahkan (diamanahkan) kepada PERTIS untuk tindakan lanjut. Saya sendiri telah terlibat sacara langsung ketika proses membuat pemetulan pada soft copy Alquran Braille berkenaan iaitu semasa ia sedang disemak oleh panel penyemak dari Darul quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Pada tahap itu, soft copy Alquran berkenaan hanya ada dalam simpanan saya dan Tuan Haji Muhammad Lee sahaja. Setelah proses penyemakan tersebut selesai dan tatkala Alquran Braille buat pertama kalinya hendak diterbitkan secara berkomputer, barulah saya membuat salinan (copy) pada komputer di PERTIS ketika itu dengan harapan semua pihak akan bersikap jujur dan amanah. Maklumlah, Alquran, takkan ada yang berani berbuat perkara yang tidak baik dengannya. Saya sangka panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari; saya sangka semua pihak akan jujur dengan Alquran, rupa-rupanya ada manusia yang sanggup menjadi pencuri.

Alquran Braille mula menjadi isu apabila ada individu tertentu telah mengambil soft copy asal Alquran berkenaan secara tidak bertanggungjawab daripada komputer Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Dengan bahasa yang lebih mudah, individu berkenaan telah mencuri soft copy Alquran Braille daripada PERTIS. Golongan yang melakukannya pula lebih daripada seorang. Keadaan kian dipanaskan lagi apabila ada di antara pencuri soft copy Alquran Braille berkenaan telah menerbitkan semula Alquran berkenaan menerusi organisasi lain. Kemudian berusaha pula menjadikan penerbitan Alquran Braille tersebut sebagai periuk nasi (sama ada untuk organisasi atau untuk dirinya sendiri). Bila golongan seperti ini mengimbas kembali sejarah Alquran Braille, dia cuba memadam nama PERTIS selaku pemilik asal soft copy Alquran Braille berkenaan. Cuba perhatikan petikan tulisan berikut yang pernah tersiar dalam Berita Harian Online pada 19 Disember 2010 yang lalu:



Pada 1990, muncul teknologi komputer bersuara untuk kegunaan golongan ini dan tanpa berfikir panjang, SBM memutuskan untuk membeli kemudahan itu sebelum bersama dua rakan lain cuba memasukkan data al-Quran ke dalam komputer berkenaan.

“Ketika itu, kami yakin al-Quran berbentuk Braille dapat dicetak dengan lebih cepat berbanding cara menaip,” katanya sambil menambah usaha yang dimulakan mereka pada 1999 berhasil dan lebih membanggakan cetakan melalui komputer berjaya menyiapkan dua naskhah kitab suci Braille hanya dalam tempoh 10 jam.

Bagaimanapun, SBM masih menghadapi kekangan terutama dari segi kewangan kerana kos mencetak senaskhah kitab suci jenis itu yang boleh mencecah RM300 adalah di luar kemampuan persatuan.


Bagi pembaca awam, tulisan berkenaan dianggap benar kerana hingga kini tiada mana-mana pihak sama ada daripada SBM atau individu berkenaan yang membuat ralat pada artikel tersebut. Keadaan semakin hangat bilamana individu berkenaan kian berani dan semakin agresif menerbitkan Alquran Braille menerusi organisasi tertentu, walhal hakikatnya soft copy Alquran Braille yang ada padanya adalah soft copy yang telah dicuri daripada komputer PERTIS.



Individu berkenaan juga sanggup berbohong, kononnya Alquran Braille yang ada pada beliau telah disemak oleh orang itu dan orang ini. Bila saya bertanya sendiri kepada orang-orang yang dimaksudkan, mereka menafikannya. Mereka tidak perneh menyemak Alquran Braille yang ada pada individu berkenaan. Pada tahap ini, timbul seribu kehairanan dalam hati saya, mengapa individu berkenaan sanggup berbohong dengan menggunakan Alquran? Terlupakah dia, dia akan dibacarakan di mahkamah Rabbul Jalil suatu masa kelak?

Fenomena inilah yang sedang berleluasa pada masa ini. Saya yakin matlamat tersirat individu berkenaan bukan untuk berdakwah. Sebab itulah beliau tidak peduli akan halal dan haram pada perbuatannya.

Dari awal lagi, pendirian saya dalam hal ini cukup jelas. Bagi saya, Alquran (termasuklah Alquran Braille) adalah hak Allah. Allah tetap memelihara Alquran (walaupun Alquran Braille) sampai bila-bila. Keyakinan ini saya sandarkan kepada ayat 9 dari surah Alhijr, yang antara lain mafhumnya: “Kami (Allah) yang telah menurunkan Alquran, dan Kamilah (Allah) yang memeliharanya”.

Apa yang menimbulkan rasa dukacita saya Pada masa ini ialah bilamana semakin ramai rakan senasib yang menghubungi saya dan menyatakan rasa kesal mereka terhadap aktiviti individu si pencuri tersebut. Antaranya ialah sepertimana luahan yang dihantar kepada saya menerusi SMS sebagaimana di bawah:


Date:30.12.2010 20:56:44
Assalammualaikum. Saya bersetuju dengan usaha awak untuk mendedahkan hakcipta alquran brale yang sebenar. Namun demikian, saya tidak tahu apakah sumbangan yang patut diberikan sebagai tanda sokongan. Pada malam sejuta kasih, saya ada menyindir dalam fb mengenai nama persatuan braile. Kalau tak silap, pada 2005, mereka ada ke jb untuk promosi quran braile. Cerita itu saya dapat dari ****, kebetulan staf. Saya masa tu blur dengan cerita ****. Anyway saya doakan tujuan murni awak berjaya.


Sejak kebelakangan ini, saya semakin kerap dihubungi terutamanya oleh rakan-rakan senasib yang meluahkan kekesalan mereka terhadap fenomena yang sedang melanda. Ini mungkin kerana individu yang berkenaan semakin agresif mempromosikan Alquran Braillenya menerusi rangkaian yang semakin meluas. Salah seorang rakan senasib telah meluahkan: “Kesian publik, mereka tak tahu semuanya ini. Bila dengar saja Quran Braille, ramai yang teruja untuk menderma. Walhal sesama kita memang tahu soft copy yang ada pada dia dicuri daripada komputer PERTIS.”

Ada juga rakan-rakan senasib yang menghubungi saya dan menndesak supaya saya berbuat sesuatu. Sebenarnya saya cukup malu untuk berkelahi semata-mata kerana Alquran. Buat masa ini, saya masih istiqamah dengan menyerahkan urusan ini kepada Allah. Walau bagaimanapun, saya masih bersikap terbuka untuk menerima pandangan rakan-rakan mengenai hal ini. Pada masa yang sama, marilah kita perhebatkan dan perbanyakkan doa semoga Allah memperlihatkan kebenaran-Nya dalam hal ini suatu hari nanti. Bukankah doa orang yang dianiayai tiada hijab dengan Allah? Kalau rasa dukacita semakin meluap-luap, lakukanlah solat hajat. Bersungguh-sungguhlah kita bermunajat kepada Allah dalam menghadapi fenomena ini. Sesungguhnya, kebenaran daripada Allah itu adalah kebenaran yang hakiki. Dalam menghadapi ujian seperti inii, marilah kita sama-sama bersabar kerana bila kita bersabar, kita akan melihat keadilan Allah. Sebaliknya kalau kita tidak bersabar, kita pula yang diadili oleh Allah. Balasan Allah pasti akan terkena juga kepada mereka yang berbuat jahat dan berdusta, hanya saat dan masanya sahaja yang kita tidak ketahui.

Saya amat takut kalau Allah menyaman saya di akhirat nanti.

Maklumat tambahan:
SBM ialah Society Of The Blind In Malaysia (Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia(.

No comments: