Saturday, September 8, 2012

Atlet OKU Dilanda Diskriminasi




Nampaknya sejak dua tiga hari kebelakangan, isu atlet OKU diiskriminasikan kian hangat. Kerajaan tidak bersedia untuk mengiktiraf pencapaian atlet OKU setara dan setaraf dengan atlet yang tidak OKU. Ini bermakna, kerajaan juga sama sekali tidak bersedia untuk menganugerahkan insentif serupa yang telah dianugerahkan kepada atlet yang tidak OKU kepada atlet yang OKU. Apatah lagi bilamana atlet OKU itu sendiri terkategori pula kepada beberapakategori seperti buta, anggota dan sebagainya. Sudah tentulah dari kaca mata kerajaan ia semakin tidak setara dengan atlet yang bukanOKU. Tidak kiralah apa jenis sukan dan taraf mana sukan itu sekalipun, persoalan besar yang membuatkan pihak kerajaan tidak bersedia untuk melayan atlet OKU sama rata dengan atlet yang tidak OKU ialah kerana adanya kalimah OKU di situ.

Sebenarnya pengkategorian golongan OKU kepadabeberapa kategori merupakan sesuatu yang biasa. Kalau dahulu kelazimannya golongan OKU ini terbahagi kepada 3 golongan yang utama, iaitu buta, pekak dan anggota. Hari ini, kategorinya pula semakin bertambah. Kaegori golongan OKU turut merangkumi kecacatan otak dan juga pelbagai kecacatan. Pelbagai kecacatan bermaksud seseorang itu mengalami lebih daripada satu kecacatan. Sebagai contoh, seseorang itu pada masa yang sama mungkin menghadapi masalah penglihatan dan bermasalah pendengaran. Dengan erti kata lain, selagi namanya OKU, maka ia akan terbahagi kepada beberapa kategori. Shabery mungkin tak mengetahui atau tidak diberi taklimat mengenai hal ini.

Konon khabarnya, kalau seseorang itu mengalami masalah penglihatan sebelah mata pun boleh dikategorikan sebagai OKU dan berhak menikmati apa yang boleh dinikmati oleh golongan OKU yang berkaitan. Agaknya esok atau lusa, kalau tercabut bulu roma sehelai pun sudah boleh dikategorikan sebagai OKU?

Dalam konteks negara kita pada masa ini, sikap diskriminasi terhadap golongan OKU sebenarnya sudah merupakan asam garam dalam masyarakat. Di mana sahaja dan pada bila masa sahaja golongan OKU amat terdedah dengan pendisriminasian oleh pelbagai pihak dan dalam pelbagai bentuk. Jadi, apabila sikap sedemikian melanda pula golongan atlet OKU, maka sebenarnya ia bukanlah sesuatu yang menghairankan. Maknanya, kalau OKU, OKUlah juga.

Dalam konteks apa yang sedang terjadi, apa yang diperkatakan oleh sang menteri ataupun MSN, ia jelas menunjukkan betapa tidak fahamnya golongan yang masih belum jadi OKU ini dengan golongan yang OKU. Mereka gagal melihat sesuatu itu dari kaca mata OKU sendiri. Mengapa? Jawapannya mudah sahaja, kerana mereka ini masih lagi belum jadi OKU?

Kalau selama ini kita ada mendengar orang-orang besar tertentu memekik, melolong dan melaung agar layanan yang sama hendaklah diberikan kepada golongan OKU, dengan apa yang sedang melanda atlet OKU ini maka fahamlah kita semua bahawa pekikan, laungan dan lolongan mereka selama ini tidak ikhlas, tidak jujur, sekadar ingin ambil hati sahaja dan tidak keterlaluan kalau saya sifatkan ia tak ubah bagai gula-gula beracun semata-mata. Kalau hal mudah semacam ini pun kita masih tak faham, bengap sangatlah golongan OKU.

Apabila hal pendiskriminasian seperti ini berlaku, duka dan belas saya tertumpah juga kepada para guru dan murid di sekolah-sekolah khas dan juga di program pendidikan khas di sekolah-sekolah tertentu. Selama ini para guru dan murid yang berkaitan telah berhempas-pulas dan sudah bertungkus-lumus untuk berlatih dalam bidang sukan. Ada yang sampai sanggup tinggalkan kelas pada masa-masa tertentu demi untuk menjalani latihan atau untuk terlibat dalam pelbagai kejohanan di pelbagai peringkat dan di pelbagai lokasi pula. Wwalaupun kejayaan atlet OKU ini sudah sampai ke peringkat antarabangsa sekalipun, akirnya mereka tetap tidak akan dilayan sebagaimana atlet biasa. Jadi, seakan sia-sialah pengorbanan yang selama ini telah dilakukan sama ada oleh guru mahupun oleh murid sendiri. Walau setinggi mana sekalipun kejayaan bakal digapai, mereka tetap akan didiskriminasikan juga. Demikianlah malangnya rakyat Malaysia yang berstatus OKU. Agaknya dalam diam adakah kita dikategorikan sebagai warganegara kelas kedua?

Ada segelintir murid-murid khas ini memang berbakat besar dalam sukan. Ada yang sampai bertanding di luar negara dan dapat bawa pulang emas atau perak. Jika bakat mereka ini digilap lagi, saya amat yakin murid yang berbakat ini akan mampu untuk pergi lebih jauh lagi. Tidak keterlaluan jika dikatakan murid seperti ini berpotensi besar untuk menggondol emas atau perak waema di peringkat paralimpik sekalipun. Besarlah harapan mereka untuk memperolehi anugerah setara dengan atlet biasa yang lain. Alangkah malangnya bilamana pihak yang berkuasa tidak bersedia untuk mengiktiraf kejayaan mereka ini kelak? Sialnya jadi cacat???

Kalau saya tidak silap, dalam kalangan OKU sendiri ada pertubuhan atau badan bukan kerajaan yang mengkhusus dalam bidang sukan. Ada juga pertubuhan di mana dalamnya ada jawatankuasa yang mengkhusus kepada aktiviti sukan. Apa yang mereka dapat lakukan bila isu pendiskriminasian melanda atlet sukan OKU negara? Adakah hendak didiamkan sahaja hal semacam ini macam tikus jatuh ke beras?

Agaknya, pada waktu ini pun pihak kementerian yang berkaitan atau majlis yang berkenaan sedang bekerja ligat untuk menambah alasan demi alasan bagi merasionalkan keputusan mereka untuk meneruskan pendiskriminasian mereka terhadap golongan atlet OKU. Walhal, sepatutnya usaha harus digerakkan untuk mencari jalan agar atlet OKU ini diberikan layanan yang sama rata dengan atlet yang tidak OKU.

Saya amat yakin bahawa isu ini tidak akan dapat diselesaikan dalam masa terdekat. Sedangkan isu 1% tempat untuk golongan OKU dalam sektor awam pun masih belum dapat diselesaikan walaupun ia sudah melangkaui sekitar suku abad. Rata-rata golongan OKU pula bukanlah merupakan kumpulan masyarakat yang mempunyai kroni dengan golongan ahli politik berpengaruh, apatah lagi dengan golongan orang besar negara. Golongan OKU juga bukanlah terdiri daripada golongan pendesak yang mempunyai apa-apa kekuatan dan kepentingan. Antara yang mampu kita lakukan setakat ini ialah dengan menyuarakannya seperti ini. Itu pun entah sampai bila. Silap hari bulan, esok lusa kena gam pula?


No comments: