Saturday, September 1, 2012

Bertandang Ke JB Lagi




Sekitar jam 2.45 petang sebentar tadi, saya sekeluarga telah selamat tiba di Bandaraya Johor Baru. Kami turut disertai oleh ibu saya serta seorang anak saudara kami. Insha-Allah, kami sekeluarga akan berada di sini sehinggalah pagi esok. Kami menginap di hotel yang sama ketika saya menghadiri mesyuarat dwitahunan SBM pada bulan Jun lalu. Semasa check in tadi, salah seorang kakitangan di kaunter hotel masih mengingati saya, begitulah katanya.

Kalau hendak ikutkan jemputan, pada hari ini(Sabtu) sahaja saya telah menerima sekitar 5 jemputan ke rumah terbuka serta ke majlis lain. Ini termasuklah jemputan ke majlis perkahwinan anak seorang ADUN. Namun demikian, semua jemputan tersebut terpaksa saya ketepikan dahulu untuk memberi ruang dan laluan bagi saya sekeluarga untuk menziarahi salah seorang bapa saudara saya yang bermastautin di JB. Tentulah bapa saudara saya yang ini mempunyai keistimewaan tersendiri dalam hidup saya terutamanya semasa saya menuntut di SKPK Princess Elizabeth dahulu. Maka itulah juga, beberapa orang rakan yang seangkatan dengan saya ketika itu masih mengingati beliau hingga ke hari ini.

Semasa cuti hari raya puasa lalu, saya mendengar khabar bahawa bapa saudara saya yang ini tidak sihat. Namun begitu saya tidak pasti sejauh mana tahap kesihatannya. Pagi semalam (Jumaat) saya telah menghubungi beliau dan bila ditanya khabar, beliau hanya menjawab, “Tidak sihat”. Setakat yang saya tahu, sebelum ini, selagi beliau merasakan dirinya sihat, beliau akan menjawab “sihat” bila ditanya khabar walaupun mungkin ketika itu beliau sebenarnya tidak sihat. Jadi bila bapa saudara saya yang ini menjawab “tidak sihat” bila saya bertanya khabar, maka tentulah beliau benar-benar berada dalam keadaan yang tidak sihat. Maka itu, saya merasakan amat wajarlah bila saya memutuskan untuk menziarahi beliau hari ini. Justeru, saya terpaksa mengenepikan dahulu semua jemputan lain.

Kepada mereka yang telah sudi menjemput saya, berbanyak-banyak terima kasih saya ucapkan. Sesungguhnya saya terpaksa membuat pilihan untuk menziarahi bapa saudara sendiri yang sedang sakit daripada menghadiri majlis yang bersifat sukaria. Berbanyak-banyak maaf saya pohonkan kerana kali ini saya tidak dapat memenuhi jemputan kalian.

Salam dari JB.

No comments: