Sunday, September 9, 2012

Buang Bayi Lagi




SemasaMesir diperintah oleh firaun dahulu, kes bunuh bayi telah pun terjadi. Walau bagaimanapun, bukan semua bayi akan dibunuh. Pada masa itu hanya bayi lelaki Bani Israel sahaja yang akan terlibat dengan titah sang firaun. Itu pun, bukan setiap tahun titah tersebut akan dilaksanakan. Pembunuhan bayi lelaki Bani Israel akan dilaksanakan secara tahun berselang. Maknanya, pembunuhan berkenaan akan dilaksanakan dua tahun sekali. Ia bertujuan untuk mengelakkan daripada pupusnya golongan lelaki di Mesir. Sudah ditakdirkan bahawa Nabi Allah Musa lahir dalam tahun di mana perintah bunuh bayi lelaki dalam kalangan Bani Israel dilaksanakan. Namun begitu, tiada siapa yang dapat menolak ketentuan Allah. Walaupun Nabi Allah Musa lahir pada tahun di mana bayi lelaki diperintah bunuh, tetapi baginda telah diselamatkan oleh Allah. Itulah yang telah berlaku dalam zaman pemerintahan sang firaun ketika itu.

Semasa zaman Jahiliyah, berlaku juga kes buang bayi. Ketika itu, apa yang terjadi sebenarnya ialah kes tanam bayi. Bukan semua bayi akan ditanam. Orang Jahiliyah akan menanam hanya bayi perempuan sahaja secara hidup-hidup. Maknanya, walaupun golongan tersebut digelar Jahiliyah, mereka masih memilih jantina bayi untuk ditanam secara hidup-hidup.

Hari ini, di bumi yang tercinta ini, kes buang bayi seolah-olahnya berlaku tanpa perikemanusiaan langsung. Bayi dibuang dengan pelbagai cara. Ada yang didera. Ada yang dibunuh begitu sahaja. Ada yang ditinggalkan dalam tong sampah, longkang atau di tempat-tempat yang tidak selayaknya. Ada juga mayat bayi yang dihanyutkan sahaja di sungai. Nasib baik tak ada buaya. Kalau tidak, tentu makan free sahaja sang reptilia berkenaan. Macam-macam kaedah digunakan untuk membuang bayi yang tidak berdosa itu. Mangsa pula tidak mengira jantina lagi. Sama ada lelaki atau perempuan nasib mereka sama sahaja. Selain itu, kes pembuangan bayi ini pula tidak mengira masa. Maka itu, kita dapat menatap berita dan cerita mengenai pembuangan bayi ini dengan kerap. Ini bermakna pembuangan bayi ini berlaku tanpa mengira musim. Tiada tahun berselang untuknya. Demikianlah.

Kes buang bayi terbaru berlaku di sebuah surau yang terletak di Danau Kota, Setapak, Kuala Lumpur. Lokasinya pula tidak berapa jauh dari rumah kediaman saya sekeluarga. Pada mayat bayi itu ada sekeping nota yang ditulis dalam tulisan rumi dan jawi. Maknanya si fulan yang terlibat itu pandai baca dan tulis dalam rumi dan jawi agaknya. Kalau tak silap, antara lain isi nota berkenaan minta kepada yang menemui bayi berkenaan supaya tolong uruskan. Bunuh pandai, urus tak tahu! Orang yang telah meninggalkan mayat bayi berkenaan mungkin tidak dapat bezakan antara surau dengan rumah mayat?

Sebelum ini pun, ramai pihak yang berwibawa telah mengemukakan sebab-musabab yang menjadi punca berlakunya kes buang dan bunuh bayi seperti ini. Kalau dikumpulkan dalam bentuk tulisan, agaknya sudah berjilid buku tebalnya. Selain itu juga, pelbagai pihak yang berwibawa juga telah pun mengutarakan pelbagai kaedahbagi mengatasi masalah yang amat memalukan ini. Kalau dikumpulkan dalam bentuk tulisan, mungkin sudah berjilid juga tebalnya.

Persoalannya, mengapakah kes buang dan bunuh bayi ini masih tetap berlaku juga? Adakah sebab-musabab serta kaedah mengatasi masalah ini sebagaimana yang telah diutarakan tidak berhasil untuk mengatasi masalah yang kian kronik ini? Adakah pihak yang berkuasa tidak berkesempatan untuk membaca dan mengkaji sebab-musabab serta cadangan untuk mengatasi masalah ini sebagaimana yang telah diketengahkan itu secara terperinci?

Oleh itu, di ruang ini, saya tidak berhasrat untuk mengutarakan perkara yang serupa. Apa yang saya fikirkan dan ketengahkan nanti mungkin sama sahaja dengan apa yang telah dikemukakan sebelum ini.

Apa yang nyata menerusi kes-kes bunu dan buang bayi ini ialah, gejala tidak sihat dalam kalangan masyarakat kita semakin berleluasa. Kejahatan dan kekejaman ke atas bayi tersebut berlaku dan dilakukan sebelum dan selepas bayi itu lahir. Bayi yang tidak berdosa itu tidak akan lahir jika tiada sekurang-kurangnya dua manusia durjana yang menjadi penyebabnya. Bayi yang tidak berdosa itu juga tidak akan dibunuh dan tidak akan dibuang melainkan ia tergamak dilakukan oleh manusia yang bentuk fizikalnya sahaja macam orang tapi hati dan nalurinya lebih binatang daripada sang haiwan. Segarang-garang harimau dan singa, ia tetap menyayangi anak yang baru dilahirkannya.

Pastikan diri kita bukan salah seorang yang terlibat dengan jegala bunuh dan buang bayi seperti ini!!!


No comments: