Thursday, December 5, 2013

Al-Tasneem: Pen Pembaca Kalkulator




Seperti yang kita sama-sama sudah maklum, syarikat Al-Tasneem Malaysia Sdn Bhd telah pun berjaya menghasilkan pen yang membolehkan golongan cacat penglihatan mendengar bacaan Alquran tanpa perlu lagi dibantu oleh orang lain. Berdasarkan maklum balas daripada mereka yang telah pun memiliki pen berkenaan, ia amat positif sekali. Di samping itu, beberapa cadangan turut diajukan khususnya kepada saya sendiri ke arah memperbaiki lagi kegunaan pen berkenaan dari pelbagai aspek.

Hasil daripada cadangan para pengguna, di samping kreativiti serta inovatif daripada pihak Al-Tasneem sendiri, kini kegunaan pen berkenaan telah ditambah kepada satu lagi aplikasi iaitu penggunaan kalkulator ringkas. Ini bermakna, pen berkenaan bukan sekadar digunakan untuk mendengar bacaan Alquran semata-mata.

Untuk membolehkan aplikasi kalkulator ringkas berfungsi, satu halaman bertulisan Braille akan ditambah. Halaman Braille ini mengandungi angka 1 hingga 0. Ia turut mempunyai tanda campur, tanda tolak, tanda kali, tanda bahagi serta tanda sama juga, kesemuanya ditulis dalam bentuk tulisan Braille. Selain itu, di bahagian atas halaman berkenaan ada ditulis “kalkulator” juga dalam bentuk tulisan Braille.

Untuk menggunakannya pula, pen berkenaan harus disentuh pada perkataan “kalkulator” dan kita akan mendengar pen berkenaan menyebut perkataan “kalkulator”. Ini merupakan proses pengaktifan. Setelah itu, kita boleh menggunakan pen dan halaman Braille berkenaan untuk tujuan pengiraan mudah dan ringkas. Sebagai contoh, bila kita sentuh hujung pen berkenaan ke angka 6, pen berkenaan akan berbunyi “enam”, kemudian kita sentuh pula pen berkenaan ke angka 0, pen berkenaan akan berbunyi “kosong”. Kemudian kita sentuh pula hujung pen ke tanda tolak, pen berkenaan akan berbunyi “tolak”. Kemudian kita sentuh lagi hujung pen ke angka 1, pen akan berbunyi “satu”, kita sentuh lagi hujung pen ke angka 0, pen akan berbunyi “kosong”. Setelah itu, kita sentuh hujung pen ke tanda sama juga, pen berkenaan akan berbunyi “sama dengan lima kosong”.

Menurut pihak Al-Tasneem, buat masa ini, aplikasi kalkulator yang disediakan hanya setakat 8 digit sahaja. Walau bagaimanapun, jumlah digitnya boleh ditambah lagi pada masa akan datang. Buat masa ini, keberkesanannya masih di peringkat ujian. Saya berkeyakinan penuh aplikasi ini akan dapat dibekalkan kepada pengguna sasarnya dalam masa yang terdekat, insha-Allah. Ia merupakan nilai tambah kepada halaman Alquran yang telah sedia ada.

Menurut pihak Al-Tasneem lagi, halaman dan aplikasi kalkulator ini akan disertakan bersama-sama dengan halaman untuk mendengar bacaan Alquran kepada pengguna yang membuat pembelian baru. Walau bagaimanapun, pihak Al-Tasneem sedia mempertimbangkan cadangan saya agar ia turut dibekalkan secara percuma kepada mereka yang telah pun membeli pen pembaca Alquran sebelum ini.

Untuk sesi promosi selanjutnya, setelah mengadakan perbincangan, PERTIS dan pihak Al-Tasneem bersetuju untuk mengadakan sesi promosi kali kedua di Kuala Lumpur pada hujung bulan ini. Di samping itu, sesi promosi turut akan diadakan di pejabat PERTIS Terengganu pada pertengahan bulan ini. Untuk butiran lanjut mengenai sesi promosi ini, sila ikuti telemaklumat PERTIS pada minggu hadapan. Ia akan diperincikan termasuk lokasi serta tarikh sesi promosi berkenaan akan diadakan di kedua-dua lokasi tersebut.

Di sini, selaku golongan cacat penglihatan, kita seharusnya merafakkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadhrat Allah kerana telah menggerakkan hati antara hamba-Nya untuk melaksanakan R&D untuk kepentingan golongan seperti kita. Kita juga harus berterima kasih kepada syarikat Al-Tasneem Malaysia Sdn Bhd kerana tidak jemu melaksanakan penyelidikan dan pembangunan untuk keperluan dan kegunaan golongan yang cacat penglihatan. Mungkin sumbangan ini tidaklah sebesar mana, tetapi bagi saya ia sekurang-kurangnya telah membuka jalan kepada perkembangan penyelidikan dan pembangunan yang lebih besar lagi pada masa-masa yang akan datang.

Selain itu, saya juga suka menarik perhatian kepada individu atau pihak yang berkenaan, saya tidak ada apa-apa kepentingan peribadi dengan usaha yangh sedang dilaksanakan oleh syarikat Al-Tasneem Malaysia Sdn Bhd. Saya juga tidak menerima sebarang habuan daripada mereka atas apa yang sedang dilaksanakan. Justeru, tidak timbul sebarang penyelewengan wang kepunyaan mana-mana pihak sebagaimana yang pernah ditohmahkan kepada saya sebelum ini. Lain kali kalau hendak buat aduan kepada pihak yang berauthoriti siasat dahulu. Jangan ikutkan emosi membabi-buta semata-mata. Sekarang siapa yang malu? Atau, memang muka tak malu!!!


No comments: