Wednesday, December 11, 2013

Mad Darus Sulaiman Kembali Ke Rahmatullah




Sekitar jam 7.15 sebentar tadi, saya menerima berita daripada Saudara Rosmadi Ibrahim bahawa Saudara Mad Darus Sulaiman baru sahaja kembali ke rahmatullah. Allahyarham telah menghembuskan nafas terakhirnya di wad 10, tingkat 3, Hospital Kuala Lumpur (HKL). Sekitar 15 minit sebelumnya, Saudara Rosmadi telah menghubungi saya dan memaklumkan bahawa Allahyarham sedang sakit di wat yang sama. Beliau (Rosmadi) turut berada di HKL tatkala menghubungi saya.

Sejurus menerima berita mengenai Allahyarham, saya telah memaklumkan berita tersebut kepada MSO (blogger tersohor) yang juga merupakan rakan akrab Allahyarham sejak kecil lagi. MSO pernah beritahu saya Allahyarham sebenarnya seorang yang cerdik, sekiranya beliau berpeluang ke sekolah dahulu tentunya dia sekrang sudah jadi somebody. Sesunggunya ketentuan Allah mengatasi segala-galanya. Hasrat MSO untuk menziarahinya tatkala hidup tidak kesampaian kerana Allahyarham telah menghembuskan nafas terakhirnya tatkala MSO baru hendak bertolak ke HKL. Inilah antara keunikan MSO kerana dia bergaul dengan semua jenis manusia.

Mad Darus Sulaiman tatkala hanyatnya pernah menjadi pengerusi Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) bagi negeri Kelantan. Allahyarham juga aktif dengan Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) dan merupakan pengerusi SBM Kelantan untuk beberapa ketika.

Kecerdikan Mad Darus sebenar terserlah pada bakatnya dalam bidang seni karya drama. Beliau terkenal dengan nama penanya M. Hayat. Walaupun beliau tidak pernah berpeluang ke sekolah, bakat besarnya dalam bidang seni karya drama telah membolehkan hasil karyanya diterima oleh RTM untuk disiarkan sama ada di televisyen ataupun di radio. Setakat yang saya tahu (bukan niat untuk merendahkannya), Allahyarham tidak boleh menulisatau membaca. Dalam keadaan sedemikian Allahyarham mampu untuk menghasilkan karya drama yang berkualiti sehingga boleh diterima dan disiarkan oleh RTM. Demikianlah besarnya bakat beliau dalam seni karya drama.

Di sini, saya juga memohon jutaan maaf kepada ahli keluarga Allahyarham kerana tidak dapat menziarahi jenazah Allahyarham kerana pada ketika ini saya berada di luar KL. Namun demikian, dari kejauhan saya mendoakan semoga Allahyarham sentiasa dalam rahmat Allah buat selama-lamanya. Saya juga tidak lupa mengucapkan takziah kepada ahli keluarga Allahyarham. Bersabarlah dan terimalah takdir Ilahi ini dengan seadanya.

Seorang demi seorang insan yang kita sama-sama kenali mengambil giliran untuk menghadap Ilahi. Hanya giliran kita sahaja yang masih dirahsiakan oleh Pencipta kita. Namun begitu, kita harus sentiasa bersedia kerana giliran untuk kita turut serta boleh datang pada bila-bila masa tanpa notis.

Selain itu, saya turut juga menerima maklumat daripada Saudara Mohd Bukhari dan Cikgu Mohd Fekkeri iaitu seorang lagi rakan senasib juga telah kembali ke rahmatullah petang tadi. Rakan yang saya maksudkan ialah Saudara Amran yang juga dikenali dengan Amran Bangsar.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga roh kedua-dua Allahyarham berada dalam peliharaan Allah setiap ketika sehingga ke waktu kita sama-sama dibangkitkan kelak.

Alfatihah ....


No comments: