Tuesday, August 12, 2014

Isu MB Selangor: Sekadar Pandangan



Hari ini, politik Selangor menggelegak lagi. Bahang panasnya bukan setakat dirasai di Selangor, bahkan ia semakin meruap ke seluruh negara. Pelbagai pihak sedang fokus terhadap apa yang sedang berlaku di Selangor dengan persepsi dan harapan yang berbeza.

Pada 11 Ogos (Isnin), Dewan Diraja Selangor telah memutuskan untuk memberi perkenan kepada YAB Tan Sri Abdul Khalid untuk terus menjalankan tugasnya selaku menteri besar Selangor. Perkenan dan keputusan yang diberi bukanlah bersifat muktamad kerana ia Cuma diberi sehinggalah ada perkembangan terbaru. Ini bermakna, Tan Sri Abdul Khalid boleh meneruskan tugasnya selaku ketua eksekutif negeri Selangor untuk tempoh tertentu. Ia amat bergantung kepada perkembangan yang akan berlaku dalam tempoh beberapa hari mendatang. Keputusan Dewan Diraja Selangor berkenaan ada kewajarannya. Badan berkenaan sama sekali tidak terikat kepada perlembagaan atau keputusan sesebuah parti politik, sebaliknya ia tertakluk kepada undang-undang tubuh negeri Selangor itu sendiri.



Pemecatan Tan Sri Abdul Khalid daripada PKR yang telah diputuskan pada Sabtu lalu belum berupaya untuk menggugat kedudukan beliau selaku menteri besar Selangor buat ketika ini. Tan Sri Abdul Khalid masih ada talian hayat lagi. Buat masa ini, ada dua faktor penting yang masih menyelamatkan kedudukan Tan Sri Abdul Khalid selaku menteri besar, iaitu keputusan daripada Dewan Diraja Selangor dan juga undi tidak percaya masih belum dikemukakan terhadap beliau melalui persidangan DUN Selangor.

Sokongan dan tentangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor terhadap kepimpinan Tan Sri Abdul Khalid masih belum diterjemahkan lagi dalam bentuk undi dalam dewan. Setakat ini sokongan atau tentangan terhadap beliau hanya disuarakan di luar dewan. Oleh itu, jumlah sebenar yang menyokong dan yang menentang Tan Sri Abdul Khalid dalam kalangan ADUN Selangor masih samar-samar dan tidak jelas. Ini bermakna, belum ada kepastian mutlak mengenai kedudukan dan masa depan Tan Sri Abdul Khalid selaku menteri besar Selangor.

Kini semua perhatian akan tertumpu pula kepada keputusan PAS sama ada untuk memberi sokongan kepada Tan Sri Abdul Khalid atau sebaliknya. Keputusan yang bakal dibuat oleh PAS dalam masa beberapa hari lagi merupakan penentu sebenar hidup mati kedudukan Tan Sri Abdul Khalid selaku menteri besar.

Secara dasarnya, krisis yang berlaku di Selangor sekarang bukanlah berstatus krisis negeri. Ia sekadar krisis dalaman Parti Keadilan Rakyat (PKR), salah sebuah parti politik yang bergabung atas nama Pakatan Rakyat yang diberi peluang oleh rakyat untuk memerintah Selangor sejak 2008. Kebetulan pula, jawatan menteri besar di Selangor disandang oleh Tan Sri Abdul Khalid yang sebelum ini merupakan ahli seumur hidup PKR. Andainya jawatan menteri besar bukan disandang oleh ahli PKR, krisis yang berlaku pasti tidak akan sampai melibatkan kedudukan jawatan nombor satu dalam kerajaan Selangor seperti sekarang.

PKR sebelum ini sudah mencuba untuk menyelesaikan kemelut dalaman yang berlaku dengan beberapa pendekatan tetapi ia masih gagal. Pilihanraya kecil Kajang yang diadakan beberapa bulan lalu juga merupakan salah satu usaha ke arah itu. Bagi saya, pilihanraya kecil Kajang bukan sahaja gagal menyelesaikan kemelut yang berlaku, bahkan ia juga memperlihatkan kegagalan kepimpinan PKR untuk meneropong kilat dalam kilau.



Selanjutnya, PKR telah mencadangkan Datuk Seri Dr. Wan Azizah sebagai calon menteri besar untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid. Cadangan ini sekali lagi menunjukkan kegagalan kepimpinan PKR untuk meneliti halangan-halangan yang mungkin timbul ekoran mencadangkan Datuk Seri Dr. Wan Azizah untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid.

Kepimpinan PKR seharusnya memahami iaitu Dr. Wan Azizah bukannya anak jati Selangor. Walaupun dari sudut Perlembagaan Selangor tiada halangan untuk Dr. Wan Azizah untuk memegang jawatan menteri besar, namun demikian ada kemungkinan ia tidak semudah yang disangka untuk Dr. Wan Azizah diperkenankan untuk memegang jawatan berkenaan di Selangor. Dari sudut mengutamakan anak jati sesebuah negeri dalam kepimpinan, Selangor dan Pulau Pinang ada perbezaan yang nyata. Hal ini akan lebih mudah difahami bilamana kita mempunyai sedikit pengetahuan sejarah antara Negeri-negeri Melayu Bersekutu dengan Negeri-negeri Selat.

Sepatutnya sebelum mencadangkan Datuk Seri Dr. Wan Azizah selaku calon menteri besar Selangor, kepimpinan PKR seharusnya mendapat maklumat terlebih dahulu sama ada pencalonan beliau akan mendapat perkenaan atau sebaliknya daripada istana. Sekiranya istana tidak memberi perkenan, calon lain harus dicari terlebih dahulu. Setelah semua halangan dapat diatasi dan calon yang dicadangkan akan direstui, barulah sesuai untuk PKR membuat pengumuman nama calon yang akan menggantikan Tan Sri Abdul Khalid. Apa yang pernah berlaku di Terengganu dan Perlis selepas pilihanraya umum 2008 harus benar-benar dijadikan iktibar.

Seperkara yang mungkin gagal diselami oleh kepimpinan PKR ialah kelebihan yang sedang dimiliki oleh Tan Sri Abdul Khalid. Selain seorang menteri besar, beliau juga merupakan salah seorang ahli dalam Dewan Diraja Selangor. Justeru, beliau mempunyai posisi yang cukup strategik untuk memudahkannya akses kepada pihak istana. Oleh yang demikian, bukanlah sesuatu yang menghairankan bilamana Tan Sri Abdul Khalid berjaya meyakinkan pihak istana mengenai majoriti sokongan yang masih beliau perolehi daripada ADUN Selangor. Hakikatnya pada masa ini masih tiada sokongan secara bertulis yang telah diajukan kepada beliau oleh mana-mana ADUN Selangor.

Dari kaca mata rakyat Selangor pula, rata-rata mereka tiada masalah dengan gaya dan corak kepimpinan tan Sri Abdul Khalid selaku menteri besar. Sejak menerajui Selangor, pelbagai faedah dan manfaat diperolehi oleh orang Selangor. Kebijaksanaan Tan Sri Abdul Khalid dalam mengeksploitasi kelebihan dan kekuatan ekonomi Selangor untuk kemajuan negeri tersebut disenangi rakyat. Sebab itulah sehingga sekarang tiada sebarang bentuk bantahan atau tunjuk perasaan oleh rakyat Selangor terhadap Tan Sri Abdul Khalid selaku menteri besar. Bantahan dan penolakan hanya datang daripada kepimpinan PKR semata-mata. Oleh itu, usaha untuk mendesak Tan Sri Abdul Khalid supaya berundur daripada jawatannya lebih bersifat politik sahaja. Selama ini pun, rakyat Selangor tidak pernah tahu dan tidak pernah diberitahu masalah sebenar yang ditimbulkan oleh Tan Sri Abdul Khalid. Maka itu, seperti yang saya nyatakan, majoriti rakyat Selangor masih menyenangi corak dan gaya pentadbiran Tan Sri Abdul Khalid.

Mungkin bagi Tan Sri Abdul Khalid, memenuhi kehendak rakyat merupakan agenda yang perlu diutamakan daripada memenuhi tuntutan orang politik. Maka itulah beliau disenangi oleh rakyat tetapi kurang disenangi oleh orang politik yang pernah separti dengan beliau.

Secara spontan, krisis kepimpinan PKR Selangor hanya menyerlahkan kelemahan pucuk pimpinan PKR khususnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menguruskan hal ehwal parti. Ia sekaligus menyukarkan lagi hasrat untuk mara ke Putrajaya melalui Shah Alam. Bagaimana untuk menawan Putrajaya jika pada masa yang sama Shah Alam pula yang dilanda gempa?

Sekiranya krisis ini tidak ditangani secara berhemah dan dengan bijaksana, peristiwa yang pernah berlaku di Terengganu pada tahun 1961 atau di Perak pada tahun 2009 mungkin akan terjadi pula di Selangor. Hanya kerana jawatan menteri besar, kelak nanti PR hilang sebuah negeri lagi.


No comments: