Monday, August 3, 2015

Jamuan Hari Raya Aidil Fitri PERTIS Pusat



Pada 2 Ogos (Ahad) lalu, khabarnya Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Pusat ada menganjurkan jamuan hari raya aidil fitri. Majlis berkenaan telah berlangsung di Kompleks Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Ini bukan kali pertama PERTIS Pusat menganjurkan majlis sedemikian. Saya sendiri tak pasti penganjuran kali ini entah kali yang ke berapa.

Antara tujuan majlis berkenaan dianjurkan adalah untuk mengeratkan hubungan silatulrahim antara sesama ahli, bukan ahli dan juga mereka yang bukan Islam. Maka itulah semua dijemput ke majlis berkenaan. Walau bagaimanapun, untuk tujuan penganjuran yang lebih tersusun, maka pihak penganjur telah mensyaratkan supaya sesiapa yang ingin hadir hendaklah mendaftar dengan pihak penganjur. Apabila kaedah daftar telah dilaksanakan, maka semua pihak mengharapkan agar perjalanan majlis akan lancar, teratur dan penuh ceria. Apabila majlis dapat berjalan dengan sempurna, maka barulah para hadirin akan benar-benar dapat merasai keceriaan yang maksimum juga.

Namun demikian, perkhabaran yang tiba ke pengetahuan saya tidaklah sepertimana yang diharapkan. Ada ketikanya para tetamu terpaksa berbaris agak lama untuk mengambil makanan. Kita sama-sama harus faham, ini majlis jamuan dan bukannya acara menerima bantuan.

Apa yang paling tidak sedap didengar ialah, berlaku pertelingkahan antara pihak-pihak tertentu. Pertelingkahan tersebut pula berlaku di tengah-tengah majlis, di hadapan para hadirin dan turut sama disaksikan oleh para tetamu jemputan luar. Biar apa pun sebab-musababnya, pertelingkahan sedemikian tidak seharusnya berlaku di tengah-tengah majlis. Kalau pun hendak melepaskan geram, tahan dahulu hingga majlis selesai. Jika hendak selesaikan juga sewaktu majlis sedang berlangsung, gunakan diplomasi yang paling halus agar rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak.

Majlis yang sepatutnya berlangsung dengan penuh ceria, kini ia meninggalkan kesan kurang baik yang bakal menjadi sebutan pula entah sampai bila. Kalau kita sama-sama masih ingat, penganjuran majlis yang serupa pada tahun lepas juga turut berakhir dengan situasi yang kurang ceria. Adakah pihak penganjur tidak melakukan posmotem selepas majlis yang serupa tahun lepas?

Untuk tujuan kebaikan masa depan, pihak penganjur hendaklah berlapang dada dalam menerima kritikan pihak lain. Mana yang kurang di baiki. Mana yang salah dibetulkan. Bila buat posmotem nanti, buatlah betul-betul. Buatlah secara bertulis supaya ia boleh jadi rujukan pada masa akan dapang agar kesilapan yang serupa tidak berulang lagi. Itulah antara tujuan posmotem dibuat selepas berlangsungnya sesuatu aktiviti!

Bila kita gagal belajar daripada kesilapan lepas, kesilapan yang serupa akan kita ulang semula pada masa akan datang.


No comments: