Monday, September 5, 2016

Mahathir Dan Anwar Bersalaman





Hari ini, media sosial meriah dengan berita Tun Dr. Mahathir dan Datuk Seri Anwar bersalaman antara kedua-duanya. Peristiwa berkenaan berlaku di mahkamah tinggi Kuala Lumpur. Untuk menonton peristiwa berkenaan, sila klik
Di sini

Rata-rata penganilisis menganggap ia merupakan peristiwa bersejarah. Setelah bersetru selama lebih kurang 18 tahun, kini mereka boleh berjabat tangan semula. Ia juga merupakan tanda politik tanah air kini sudah memasuki ke fasa seterusnya.

Walaupun kedua-duanya sudah berjabat tangan, namun antara kedua-dua tokoh tersebut masih terpisah oleh tembok utuh dan tirai besi. Namun demikian, peristiwa petang tadi cukup penting dalam konteks kesatuan dan perpaduan dalam kalangan parti-parti pembangkang. Kini mereka nampaknya semakin senada dan sehaluan dalam menghadapi setru politik yang sama.

Peristiwa bersalaman antara dua tokoh yang bersetruan selama 18 tahun sebelum ini petang tadi tetap mempunyai implikasinya yang tersendiri. Tempoh menunggu bagi parti politik baru yang sedang proses pendaftaran mungkin akan berlangsung lebih lama daripada yang dijangkan sebelum ini. Selain itu, adalah dijangkan juga pembebasan Datuk Seri Anwar tidak akan berlaku dalam masa terdekat. Mungkin bagi pihak yang satu lagi, pembebasan Datuk Seri Anwar hanya akan meletakkan nyawa politik mereka berada dihujung tanduk. Selain itu, serangan politik yang lebih agresif mungkin akan berlaku terutamanya ke atas Tun Dr. Mahathir. Kisah persetruan antara Tun Dr. Mahathir dengan Datuk Seri Anwar mungkin akan diungkit kembali. Tujuannya supaya penyatuan penyokong kedua-dua tokoh berkenaan dapat dihalang.

Dalam senario politik yang ada kini, nampaknya parti siasah yang semakin tersisih ialah PAS. Sttrategi menongkah arus yang dilaksanakan sejak akhir-akhir ini mula memakan diri sendiri. Nampaknya PAS juga harus mencari rakan politik yang lebih berpengaruh dan boleh menjamin masa depan yang gemilang untuk politik PAS itu sendiri. Rakan politik yang ada sekarang nampaknya belum boleh diharap lagi. Blok ketiga yang dicanang sebelum ini seakan tidak menjadi.

Saya sekadar melontarkan pandangan sahaja.


No comments: