Monday, January 2, 2017

Selamat Tahun Baru Masihi 2017 (Catatan Lewat)




Hari ini merupakan hari kedua kita dalam tahun Masihi 2017. Bagi warga pendidik khususnya di sekitar Lembah Kelang, suasana sebenar tahun baru Masihi ini masih belum benar-benar dirasai kerana sesi persekolahan hanya akan bermula pada 3 Januari (Selasa). Namun demikian, di sesetengah tempat, kehangatan suasana tahun baru sudah pun mula dirasai sejak hari terakhir tahun 2016 lagi. Ia ditembah semarak lagi dengan pelbagai acara di ambang tahun baru Masihi 2017.

Di sesetengah kawasan pantai timur semenanjung pula, tahun baru 2017 disambut dalam suasana limpahan air banjir. Walaupun ia merupakan suasana biasa di sebelah sini terutamanya pada bulan Disember, namun demikian, kehadiran tahun baru 2017 pada musim tengkujuh sedikit sebanyak telah menjejaskan kehidupan orang ramai. Beberapa buah sekolah khasnya di Kelantan tidak dapat memulakan sesi persekolahan 2017 dengan sempurna kerana banjir.

Tahun baru 2017 juga turut diawali dengan kenaikan harga minyak antara 15 sen hingga 20 sen seliter. Ada juga orang ramai yang menyifatkannya sebagai “hadiah tahun baru”. Entahlah ....

Biar apa pun situasi dan kondisinya, tahun baru Masihi 2017 tetap muncul seiring dengan peredaran masa sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Pencipta kita.

Selamat tahun baru Masihi 2017.


No comments: