Saturday, April 24, 2010

Mengunjungi Pameran Special One Di Mid Valley

Petang tadi, sekitar jam 6.00 saya sekeluarga telah ke Mid Valley. Tujuan saya ialah untuk mengunjungi pameran Special One yang sedang berlangsung selama tiga hari bertempat di Convention Hall, tingkat 3, Mid Valley. Pameran tersebut telah bermula sejak semalam dan akan berakhir malam esok (Ahad).



Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) turut mendapat tapak untuk gerai pameran di sini. Oleh itu, selaku Naib Yang Dipertua PERTIS, kehadiran saya khususnya di gerai kendalian PERTIS dirasakan perlu, sekurang-kurangnya untuk memberi semangat dan sokongan moral kepada setiap petugas PERTIS di pameran ini.



Antara yang dipamerkan oleh PERTIS ialah Alquran Braille, demonstrasi mencetak Alquran Braille, mesin taip Braille, barang-barang kraf rotan, di samping beberapa jenis makanan ringan. Selain itu, gerai kendalian PERTIS juga turut menyediakan perkhidmatan urut refleksologi. Menurut para petugas PERTIS, sambutan daripada para pengunjung agak memberangsangkan. Daripada perbualan saya dengan para petugas PERTIS, rata-rata mereka berpuas hati dengan tanggungjawab penganjur khususnya terhadap pengendali gerai pameran.



Selain daripada gerai PERTIS, terdapat ratusan lagi gerai pameran kendalian pelbagai pihak termasuklah badan-badan bukan kerajaan. Pelbagai barangan yang dijual dan banyak juga perkhidmatan yang ditawarkan.

Sewaktu sedang asyik mengunjungi beberapa gerai lain, saya disapa oleh seseorang. Beliau terus bertanyakan mengenai blog saya. Katanya, dia memang sering membuka dan membaca tulisan saya. Saya mungkin dapat menyelami maksud tersirat di sebalik pertanyaannya. Namun begitu, oleh kerana di tengah khalayak ramai, maka pertanyaan beliau saya jawab sekadar yang patut-patut sahaja.



Saya turut mengunjungi gerai kendalian Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB). En. Taslim Kusni adalah antara petugas di gerai kendalian MAB ini. Beliau terus menunjukkan kepada saya satu alat yang dikenali sebagai Swing Cell. Katanya, alat ini amat sesuai untuk digunakan mengajar sistem tulisan Braille pada peringkat asas. Kata En. Taslim lagi, sebelum seseorang itu diperkenalkan dengan mesin taip Braille, mereka harus diperkenalkan dengan sistem tulisan Braille menerusi alat ini.



Selain itu, satu lagi alat yang turut diperkenalkan kepada saya ialah Braillett Board. Alat ini juga bertujuan untuk pengajaran dan pembelajaran sistem tulisan Braille sebelum seseorang itu belajar dengan menggunakan mesin taip Braille. En. Taslim turut menunjukkan kepada saya secara ringkas cara menggunakan kedua-dua alat ini. Memang mudah, memang bagus dan mungkin lebih berkesan khususnya kepada mereka yang masih sukar untuk khatam pelajaran asas Braille. Kata En. Taslim lagi, hanya orang yang benar-benar bengap sahaja yang tidak akan pandai belajar Braille dengan menggunakan kedua-dua alat ini.



Akhirnya, saya bertanya kepada En. Taslim, “Mengapa Abang Taslim menunjukkan kepada saya kedua-dua alat ini?” Jawab En. Taslim, “Saya pun ada baca juga blog Cikgu”.

Sekitar jam 6.45 petang, saya sekeluarga pun beredar dari kawasan pameran dan terus meninggalkan Mid Valley. Kepada sesiapa yang tiada sebarang aktiviti esok (Ahad), mungkin boleh mengunjungi pameran ini.

No comments: