Tuesday, June 15, 2010

Ucapan Takziah Kepada Keluarga Almarhum Ustaz Hassan Shukri

Ucapan Takziah Untuk Keluarga Almarhum Ustaz Hassan Shukri

Sekitar jam 4.28 petang pada 14 Jun 2010 (Isnin), saya menerima SMS daripada Cikgu Mohd Jais Ismail (rakan sejawat) yang memaklumkan bahawa Ustaz Hassan Shukri telah kembali ke rahmatullah pada jam 2.00 petang. Waktu itu, saya sekeluarga sedang berada di Pantai Teluk Ketapang, Kuala Terengganu. Cikgu Jais merupakan orang yang mula-mula menghantar berita tersebut menerusi SMS sebelum disusuli dengan maklumat yang sama yang disampaikan kepada saya oleh beberapa rakan lain sama ada menerusi SMS mahupun menerusi panggilan telefon. Kepada Cikgu Jais, terima kasih saya ucapkan. Oleh kerana jadual kunjungan ke Kuala Terengganu yang agak padat, maka saya tidak dapat untuk mengirimkan posting ucapan takziah kepada keluarga almarhum secepat yang boleh. Pun begitu, sehingga ke saat ini pun, saya masih merasai kesedihan dengan pemergian Ustaz Hassan Shukri.

Sebenarnya, saya tidaklah begitu rapat dengan pemimpin veteran PAS ini. Saya lebih banyak mengenali beliau menerusi sejarahnya dan juga melalui media cetak. Walau bagaimanapun, seingat saya, saya pernah bersua muka, berjabat salam dan berbicara dengan almarhum Ustaz Hassan Shukri sekurang-kurangnya tiga kali. Saya juga pernah (mungkin secara kebetulan) mengikuti persidangan di Dewan Negara dan beliau (almarhum) mengambil bahagian aktif dalam persidangan yang saya ikuti itu. Berdasarkan pengalaman saya bersua muka, berjabat salam dan juga berbicara dengan beliau, saya dapati Ustaz Hassan Shukri seorang yang tidak sombong, sangat memuliakan tetamu dan juga pandai melayan tetamunya yang cacat penglihatan.

Saya akui, pemergian Ustaz Hassan Shukri merupakan satu kehilangan yang besar terutamanya kepadaperjuangan PAS. Justeru, tidak menghairankan jika beberapa pemimpin tertinggi PAS seperti Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz tidak dapat menahan sebak di atas kematian Ustaz Hassan. Almarhum Ustaz Hassan sangat istiqamah dalam perjuangannya. Pada suatu ketika, beberapa orang rakan seperjuanganya telah meninggalkan PAS, tetapi tidak bagi Ustaz Hassan Shukri. Pendirian sebeginilah sedikit sebanyak yang telah meninggalkan kesan kepada diri saya sendiri.

Sesungguhnya daripada Allah kita datang, dan kepada-Nya juga kita akan kembali. Kepada keluarga almarhum Ustaz Hassan Shukri, takziah saya ucapkan. Saya juga berkongsi rasa dukacita dengan kalian. Alfatihah.

Saya juga turut mendapat maklumat, antara yang turut hadir menziarahi jenazah dan keluarga almarhum Ustaz Hassan Shukri ialah YB Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Di sini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah serta sekalungan pujian kepada Datuk Seri Jamil Khir Baharum kerana semangat ukhwah Islamiyah telah mengatasi semangat kepartian. Langkah serta tindakan YB Menteri ini seharusnya menjadi contoh teladan khususnya kepada sebilangan penyokong tegar PAS sendiri. Janganlah semangat kepartian serta perbezaan politik menjadi penghalang kepada pemupukan semangat ukhwah Islamiyah antara sesama kita yang menjadi tuntutan dan sunnah Rasulullah S.A.W. Kalaulah semua ahli politik Islam tanpa mengira parti politik di negara ini mempunyai serta mengamalkan semangat sedemikian, maka banyak masalah yang melanda orang Melayu dan Islam dapat diselesaikan.

Sewaktu saya menulis posting ini, saya sekeluarga baru sahaja tiba kembali di Kuantan sekitar setengah jam lalu. Ada cerita, pengalaman dan peristiwa sewaktu kunjungan saya ke Kuala Terengganu yang saya ingin kongsikan dengan para pengunjung sekalian. Insha Allah, cerita dan peristiwa yang saya maksudkan akan saya postingkan dalam masa yang terdekat. Lagipun waktu ini, bukan sahaja badan terasa begitu letih, bahkan kesihatan saya juga agak terganggu. Ini mungkin kerana saya kurang rehat semasa di Kuala Terengganu.

Salam dari Kuantan.

No comments: