Saturday, April 23, 2011

Terima Kasih Tuan Inspektor Mohd Faizal Dan Tuan MSO

Pagi tadi, telah berlangsung satu majlis yang dinamakan Majlis Bicara Siber. Majlis berkenaan adalah di bawah anjuran Biro Penerbitan Dan Pembangunan ICT, Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS. Majlis berkenaan telah berlangsung bertempat di dewan utama, Kompleks Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur.



Dua orang penceramah yang telah diundang dan telah hadir dalam majlis berkenaan ialah Tuan Inspektor Mohd Faizal bin Zainal dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bukit Aman, Kuala Lumpur. Seorang lagi penceramah ialah En. Mohd Sayuti bin Omar (MSO), seorang penulis blog, pengendali akhbar Siasah dan juga penulis buku yang sememangnya cukup tersohor di negara kita. Seramai lebih kurang 30 orang hadirin telah menghadiri majlis berkenaan.



Tuan Inspektor Mohd Faizal Zainal berceramah mengenai jenayah siber. Beliau menerangkan takrif jenayah siber. Beliau turut menyenaraikan sebab-sebab jenayah siber boleh berlaku serta langkah-langkah pencegahan yang sepatutnya diambil oleh pengguna internet. Beliau turut mengutarakan beberapa contoh bagaimana sesuatu jenayah siber boleh terjadi. Tuan Inspektor Faizal turut berkongsi statistik jenayah siber dari tahun 2007 hingga tahun 2010. Walaupun saya tidak dapat mengingati statistiknya secara terperinci, namun apa yang pasti, setiap tahun ia menunjukkan peningkatan yang agak besar dari setahun ke setahun. Menurut beliau lagi, antara golongan yang mudah terperangkap dengan penjenayah siber ialah murid-murid sekolah dan penuntut di institusi pengajian tinggi.

Bagi saya dan rakan-rakan yang lain, ceramah yang telah disampaikan oleh Tuan Inspektor Faizal sangat berguna dan cukup memberi maklumat. Bahkan berdasarkan peningkatan statistik jenayah siber, ia turut mengejutkan saya. Selaku pengguna internet setiap hari, saya merasa beruntung dapat mendengar ceramah oleh Tuan Inspektor Mohd Faizal.



Setelah selesai ceramah pertama, maka En. Sayuti pula mengambil giliran. Di awal ceramahnya, beliau bercakap mengenai etika sebagai penulis blog. Seterusnya, beliau berbicara pula bagaimana menjadikan sesebuah blog menarik dan sentiasa dikunjungi. Beliau juga turut mengenengahkan ciri-ciri penulis blog yang baik. Beliau turut berkongsi kaedah secara umum bagaimana untuk menapis sesuatu maklumat supaya hanya maklumat yang sahih sahaja yang dipaparkan dalam blog. Di samping itu, En. Sayuti turut berkongsi mengenai prinsip yang selama ini beliau pegang selaku penulis blog.



Setelah selesai sesi ceramah, majlis diteruskan dengan sesi soal jawab pula. Walaupun kehadiran tidaklah seramai mana, tetapi sesi soal jawab cukup meriah dengan pelbagai soalan telah diajukan oleh hadirin sama ada kepada Tuan Inspektor Faizal mahupun kepada En. Sayuti. Dalam sesi ini, sekali lagi beberapa perkara telah dikongsikan kepada para hadirin oleh kedua-dua penceramah.



Walaupun makanan untuk jamuan ringan selepas ceramah tiba agak lewat, namun kedua-dua penceramah tidak menunjukkan kegelesihan mereka. Sebaliknya, masa yang ada digunakan dengan bertukar-tukar pandangan dan buah fikiran di antara beberapa orang hadirin termasuk saya dengan kedua-dua penceramah. Lebih kurang jam 1 tengah hari, barulah majlis berakhir.



Di sini, saya bagi pihak penganjur ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada kedua-dua penceramah di atas kesudian mereka untuk hadir dan berkongsi ilmu mereka kepada para hadirin. Saya juga tidak lupa mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada semua hadirin yang telah hadir. Semoga kita akan bertemu lagi dalam majlis yang lain pula, insha-Allah.

1 comment:

Unknown said...

Semoga PERTIS terus giat aktif menganjurkan pelbagai aktiviti seumpama ini. Kepada semua pembaca blog ini, teruskan menyokong PERTIS demi pembangunan ummah golongan istimewa ini secara menyeluruh. InsyaAllah..kita boleh bekerjasama di lain masa nanti.