Saturday, May 5, 2012

Menghadiri Majlis Perkahwinan Pengetua SMPK Setapak



Tengah hari tadi, saya sekeluarga telah menghadiri majlis perkahwinan tuan pengetua sekolah tempat saya bertugas (Sekolah Menengah Pendidikan Khas, Cacat Penglihatan, Setapak, Kuala Lumpur). Majlis telah berlangsung di Puncak Alam, Selangor. Oleh kerana saya sekeluarga tidak begitu biasa dengan tempat tersebut, maka saya sekeluarga telah mengikut kenderaan Datuk Zamani dari belakang.





Perjalanan dari rumah saya ke lokasi majlis mengambil masa kira-kira hampir sejam juga. Namun begitu, keadaan persekitaran yang sedikit hijau tidaklah membosankan sangat. Apatah lagi jalannya tidak jem dan lancar sahaja.





Sekitar jam 12.00 tengah hari, kenderaan saya dan kenderaan Datuk Zamani pun tiba di lokasi majlis. Saya dapati, Pn. Ruziyaton dan Asri (suaminya) sudah pun tiba. Tidak lama kemudian, Ustaz Zamani dan Cikgu Mazdi pula tiba.



Tatkala saya tiba, majlis akad nikah baru sahaja hendak dimulakan. Maka sempatlah foto majlis berkenaan diambil. Dengan sekali lafaz sahaja, maka Tuan Pengetua, En. Jalaluddin Yusof sah bergelar suami kepada Pn. Siti Nazmin.



Tidak lama selepas itu, rombongan dari sekolah pula tiba. Rasanya, sewaktu saya tiba, para tetamu masih belum ramai lagi. Walau bagaimanapun, selepas akad nikah, tetamu mula berduyun-duyun tiba.



Tuan Pengetua tertawa besar apabila Datuk Zamani dan saya mengatakan kami berdua takut terkena auranya pula sebagai pengantin baru.






Setelah upacara akad nikah selesai, tuan pengetua telah tampil untuk bertemu dengan para tetamu yang hadir. Dari getar suaranya, saya dapat merasai betapa happynya tuan pengetua. Maklumlah baru sahaja selesai menyiapkan sebuah masjid yang baru.



Setelah hampir 50 minit, saya sekeluarga pun meninggalkan lokasi majlis. Kepada tuan pengetua, saya ucapkan selamat pengantin baru. Semoga kekal bahagia dari dunia sampai ke akhirat.

Saya penuh yakin, oleh kerana ini bukanlah kali pertama tuan pengetua bergelar pengantin, dengan segala kematangan dan pengalaman yang ada, bahtera yang mula dilayarkan akan lebih tenteram dan tenang, walaupun lautan yang mula diredah tidak semestinya sentiasa tenang.

Di bawah ini, saya kongsikan beberapa foto majlis perkahwinan tuan pengetua tengah hari tadi yang saya kira menarik untuk sama-sama kita tatap.







































No comments: