Sunday, October 12, 2014

Aktiviti Sekolah: Kem BM, KM Dan Sejarah



Dari 10 hingga 12 Oktober 2014 (Jumaat hingga Ahad), murid-murid tingkatan 5 di sekolah tempat saya bertugas telah menghadiri satu perkhemahan akademik, iaitu Kem BM, KM dan Sejarah. Program berkenaan telah berlangsung di Alang Sendayu, Gombak, Selangor.

Penganjuran perkhemahan akademik di luar sekolah merupakan satu lagi strategi untuk meningkatkan pencapaian murid dalam pelajaran. Setidak-tidaknya mereka dapat menimba ilmu di lokasi yang berbeza dan dalam suasana yang berbeza. Mereka tidak hanya terkongkong dalam bilik darjah semata-mata. Inilah yang dikatakan sebagai Pendidikan Luar Bilik Darjah (PLBD).



Seramai 17 daripada 29 murid tingkatan 5 telah menghadiri program berkenaan. Mereka turut disertai 3 orang murid tingkatan 4. Selain itu, Guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu, Kesusasteraan Melayu dan Sejarah yang mengajar tingkatan tersebut turut terlibat selaku pengendali seminar. Di samping itu, guru ketua panitia Bahasa Melayu dan Sejarah turut bersama-sama mengikuti program berkenaan. Program ini turut dibantu oleh 3 orang kakitangan pembantu pengurusan murid (PPM). Cikgu Zinaida Ariffin selaku Ketua Bidang Bahasa merupakan tonggak utama kepada program ini.


Setakat yang saya ingat, ini bukan kali pertama lokasi Alang Sendayu dijadikan tapak program perkhemahan akademik seperti ini. Kalau tidak silap ingatan saya, program yang sama pada tahun lepas juga turut diadakan di sini.







Saya telah tiba ke lokasi aktiviti pada pagi Sabtu. Sebelum memulakan aktiviti sebenar, saya turut menyertai murid-murid yang lain untuk bersarapan. Suasana segar di persekitaran lokasi aktiviti membuatkan sarapan kami lebih berselera.



Selaku guru mata pelajaran sejarah untuk seluruh tingkatan 5 tahun ini, maka saya telah diamanahkan untuk mengendalikan 2 slot. Kedua-dua slot kendalian saya dijadualkan pada sebelah pagi Sabtu (11 Oktober).



Bermula tahun lepas (2013), mata pelajaran Sejarah sudah jadi mata pelajaran yang wajib lulus peringkat SPM. Selain itu, bermula tahun lepas juga, mata pelajaran Sejarah sudah mempunyai 3 kertas yang peru diduduki oleh semua calon. Selain kertas 1 dan 2, setiap calon juga harus menduduki kertas 3.



Untuk slot pertama, saya memberi tumpuan kepada kertas 1. Murid-murid bukan sahaja didedahkan dengan bentuk soalan dalam kertas ini, saya turut menunjukkan kaedah bagaimana untuk memilih pilihan jawapan yang paling tepat.



Slot kedua pula saya isi dengan perbincangan untuk kertas 3. Keunikan kertas 3 ialah di mana calon dibenarkan untuk membawa masuk ke dalam dewan/bilik peperiksaan segala bahan rujukan yang sesuai dalam bentuk cetak. Walau bagaimanapun, calon sama sekali tidak dibenarkan membawa masuk alat/bahan elektronik. Bagi calon biasa pula, mereka diberi tempoh 3 jam untuk menjawab soalan kertas 3. Manakala tema umum bagi kertas berkenaan pula telah pun dikeluarkan sekitar 7 minggu sebelum tarikh peperiksaan. Demikianlah.


Untuk mata pelajaran sejarah, kunci utama untuk berjaya ialah mesti rajin membaca. Perbezaan penting antara sejarah dengan cerita biasa ialah sejarah mesti ada fakta, data dan juga bukti. Oleh kerana mata pelajaran sejarah juga sudah mula dimasukkan dengan unsur-unsur kemahiran berfikir aras tinggi (k-bat), maka murid-murid juga harus berupaya menggunakan fakda dan data yang ada untuk menjangkau masa hadapan. Untuk memastikan apa yang dibaca berkesan dan dapat diingat lebih lama, saya juga sering mengingatkan murid-murid saya agar mempraktikkan formula BFICK.

Mengenai Alang Sendayu sebagai lokasi aktiviti, Saya dapat rasakan ia merupakan tapak dan lokasi yang cukup baik. Saya sendiri dapat merasai kesegaran udaranya dengan angin yang bertiup segar dan sepoi-sepoi bahasa. Dari tempat kami makan, saya dapat mendengar deruan aliran sungai yang tidak jauh dari situ. Jika saya seorang penyair, entah berapa sajak yang mungkin telah dapat saya hasilkan. Menurut saksi mata, tempat berkenaan sememangnya cantik, segar dan hijau.

Di bawah ini, saya kongsikan beberapa foto yang saya kira menarik tentang lokasi perkhemahan berkenaan.














Sesungguhnya golongan yang tidak berpenglihatan juga dapat merasai dan menikmati keindahan, kecantikan dan kesegaran fenomena alam ciptaan Tuhan dengan cara sendiri.

No comments: