Friday, October 31, 2014

Bahan Penerbitan Braille JAKIM




Saya pernah menulis menerusi blog ini tentang usaha yang sedang dilakukan oleh Bahagian Penerbitan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang menerbitkan bahan bacaan tertentu ke dalam tuisan Braille. Untuk maklumat bersama, bahan-bahan berkenaan telah pun mula diterbitkan oleh bahagian berkenaan sejak tahun 2013 lagi. Saya akui untuk menerbitkan bahan-bahan bacaan ke dalam tulisan Braille bukanlah satu usaha yang mudah. Amat banyak cabaran dan rintangan harus ditempuh dan terpaksa dirempuh bagi merealisasikan usaha sebegini.

Cadangan untuk menerbitkan bahan-bahan keagamaan ke dalam bentuk Braille sudah lama dikemukakan oleh beberapa individu. Namun demikian, atas kekangan tertentu ia masih terawang di tahap cita-cita dan azam semata-mata. Manakala badan-badan bukan kerajaan untuk golongan cacat penglihatan yang sedia ada pula masih jauh daripada berupaya untuk melaksanakannya atas pelbagai sebab. Kononnya ada badan tertentu yang khabarnya telah menjalinkan persefahaman dengan jabatan dan agensi tertentu untuk menerbitkan pelbagai bahan bacaan ke dalam bentuk Braille. Hasratnya itu turut diwar-warkan dalam media tertentu suatu ketika dahulu. Namun demikian, hingga kini hasilnya masih belum ketara lagi. Agaknya peralatan percetakan Braille yang ada dalam simpanan badan berkenaan mungkin untuk pamiran semata-mata, wallahu aalam.

Berbalik kepada JAKIM tadi, usaha ke arah menerbitkan bahan bacaan berkenaan mula dilaksanakan apabila Ustaz Mohd Kalam Mazad yang juga merupakan salah seorang penolong pengarah yang bertugas di Bahagian Dakwah telah ditukarkan ke Bahagian Penerbitan. Untuk maklumat bersama, Ustaz Mohd Kalam Mazad merupakan seorang yang cacat penglihatan. Beliau berkelulusan Sarjana dari Universiti Malaya.



Setelah ditempatkan di Bahagian Penerbitan, Ustaz Kalam telah mula mengorak langkah untuk merealisasikan hasrat menerbitkan bahan-bahan bacaan keagamaan keluaran JAKIM ke dalam bentuk Braille. Pada peringkat awal, beliau telah berusaha dan berjaya memperolehi dua unit embosser (Braille printer) yang ditempatkan di bahagian berkenaan. Komputer yang beliau gunakan juga turut dilengkapi dengan perisian pembaca skrin. Selanjutnya beliau telah berjaya mendapatkan kelulusan untuk membeli bahan-bahan untuk percetakan Braille seperti kertas. Selanjutnya, Ustaz Kalam sendiri telah berusaha untuk mempelajari selok-belok untuk mengendalikan embosser berkenaan. Beliau cukup gigih berlatih untuk mengendalikan perlatan berkenaan. Beliau juga tidak pernah bosan untuk bertanya kepada sesiapa sahaja jika menghadapi masalah sama ada dalam aspek pengendalian embosser ataupun aspek kemahiran tulisan Braille itu sendiri.

Sehingga kini, sebanyak 24 tajuk telah diterbitkan ke dalam tulisan Braille. Walaupun hanya mempunyai dua unit embosser, tetapi tajuk yang telah berjaya diterbitkan ke dalam Braille pelbagai dan sudah berpuluh banyaknya. Manakala jumlah golongan cacat penglihatan yang sudah merasai manfaat hasil usaha beliau semakin ramai bilangannya. Beliau tidak perlu menunggu jumlah embossernya sampai berdozen baru hendak memulakan usaha sedemikian.

Setakat yang saya maklum, bahan-bahan penerbitan Braille JAKIM telah diedarkan kepada pengguna sasar menerusi beberapa badan bukan kerajaan yang ada kaitan dengan golongan cacat penglihatan. Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) merupakan antara badan yang turut berfungsi sedemikian.

Pada hemat saya, usaha yang sedang dilaksanakan oleh Ustaz Kalam patut dipuji. Kita juga seharusnya memberikan sokongan mengikut apa yang kita mampu. Jangan biarkan beliau berusaha seorang diri. Kelak dikhuatiri luntur pula semangatnya yang sedang membara. Di samping itu, dengan sokongan daripada kita, diharap ia akan menambah lagi kekuatan semangat untuk Ustaz Kalam meneruskan usaha murni beliau.

Sekiranya fungsi unit penerbitan Braille JAKIM berterusan, sudah tentulah ia akan mempunyai masa depan yang lebih cerah. Fungsinya boleh dipelbagaikan lagi. Di samping itu, jika wajar dan sesuai, tambahan kakitangan mungkin boleh diusahakan bagi memantapkan lagi fungsi dan mempelbagaikan tajuk serta kandungan bahan keluaran unit berkenaan.

Saya suka mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan tahniah kepada Ustaz Kalam di atas usaha yang sedang beliau laksanakan. Mudah-mudahan ia akan berterusan dan sentiasa beroleh keberkatan daripada Allah hendaknya, insha-Allah.

Di bawah ini saya senaraikan tajuk bahan yang telah diterbitkan dalam bentuk tulisan Braille oleh Bahagian Penerbitan JAKIM sehingga kini:

1. Elak Sambut Valentine’s Day

2. Hujah Menolak Penggunaan Kalimah Allah Oleh Kristian

3. garis panduan sambut raya kafir

4. Soal jawab isu shi'ah di Malaysia

5. GARIS PANDUAN BERSUKAN MENURUT PERSPEKTIF Islam

6. larangan merokok dan shisha

7. FATWA MUNAKAHAT

8. Garis Panduan Ibadat Di I S S

9. MURTAD BUKAN HAK ASASI

10. Sistem Pembahagian Pusaka Dalam Islam

11. PANDUAN SOLAT SUNAT TARAWIH

12. Panduan Berpuasa Bagi Pesakit

13. Garis Panduan Bedah Siasat Mayat Menurut Perspektif Islam

14. GARIS PANDUAN Pembuatan, Pengendalian, Penjualan Dan Pelupusan
Bahan-bahan Penerbitan Dan Perhiasan Yang Mengandungi Ayat-ayat Suci
Al-Quran

15. DILEMA WANITA BERKERJAYA

16. garis panduan program motivasi berunsur Islam

17. KONSEP PERCUKAIAN ISLAM GST

18. GARIS PANDUAN NIKAH CERAI DAN RUJU'

19. Allah Kalimah Tauhid

20. POLIGAMI DI Malaysia

21. GARIS PANDUAN PEMBINAAN DAN PENGURUSAN DATARAN PERINGATAN DAN
SEUMPAMANYA MENURUT PERSPEKTIF Islam

22. PANDUAN TAYAMMUM, WUDUK DAN SOLAT BAGI PESAKIT

23. risalah khas maulidur rasul

24. HUKUM PERADUAN SMS DAN MENYERTAINYA


1 comment:

amirudin said...

assalamualaikum cikgu, wah amat menarik bahan-bahan bacaan yang telah diterbitkan di dalam braille ni! Ni kena cari sampai dapat ni! Terima kasih atas maklumat!