Monday, October 6, 2014

Hari Raya Qurban



Pada hari raya Aidil Adha kali ini, saya sekeluarga menyambutnya di Kuantan. Sebagaimana biasa, kami sekeluarga mengadakan takbir dan tahlil selepas solat isya berjemaah. Manakala persiapan adalah sederhana sahaja. Demikianlah yang sering kami lakukan saban tahun.


Hari raya Aidil Adha ini juga dikenali sebagai hari raya Qurban kerana Islam menggalakkan mereka yang berkemampuan untuk melakukan ibadah qurban. Tempoh pelaksanaan ibadah ini pula bermula dari selepas solat sunat hari raya qurban dan berakhir sebelum terbenamnya matahari pada hari tashrik ketiga (13 Zulhijjah). Kepada yang melaksanakan ibadah qurban, semoga ibadah yang dilakukan akan diterima Allah.


(majlis qurban di perkarangan masjid Tengku Ampuan Afzan, Indera Mahkota, Kuantan)


Hari raya ini juga turut dikenali sebagai hari raya haji kerana pada masa yang sama umat Islam yang berkemampuan sedang mengerjakan ibadah haji di tanah suci Makkah. Kepada umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah haji, kita berdoa semoga akan beroleh haji yang mabrurah, insha-Allah.

Satu fenomena biasa ketika musim perayaan ialah kesesakan di jalan raya. Begitulah yang turut berlaku pada sambutan hari raya haji kali ini. Saya sendiri teperangkap dalam kesesakan lalu lintas ketika kembali ke Kuantan dan juga ketika kembali semula ke KL. Nampaknya, walaupun harga petrol sudah naik .... eh silap .... nampaknya, walaupun subsidi petrol sudah turun sebanyak 20 sen, kesesakan jalan raya masih tidak dapat diatasi lagi.


(kesesakan di Lebuh Raya Karak)


Khabarnya, ada juga antara murid-murid saya yang tidak pulang untuk berhari raya di kampung masing-masing terutamanya mereka yang bakal menduduki peperiksaan penting hujung tahun ini. Mereka menyambut hari raya kali ini di asrama sahaja. Mudah-mudahan persediaan dan persiapan yang sedang usahakan akan berbaloi dengtan menghasilkan kejayaan yang memuaskan nanti, insha-Allah.



Bersempena sambutan Aidilhadhha 1435H kali ini, rasanya masih tidak terlewat untuk saya sekeluarga mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidilhadha kepada sekalian muslimin dan muslimat di mana djua anda berada.




No comments: