Sunday, June 7, 2015

Pasca Muktamar PAS Ke-61




Semalam (6 Jun 2015) merupakan hari terakhir muktamar PAS kali ke-61 yang telah berlangsung di stadium tertutup, Kuala Selangor. Selepas berakhirnya muktamar berkenaan, ada dua perkara penting yang seharusnya diambil perhatian. Pertamanya ialah barisan AJK Pusat terkini yang telah terpilih bagi menerajui PAS hingga tahun 2017. Kedua ialah kelulusan salah satu usul iaitu memutuskan hubungan politik dengan DAP tetapi kekal dalam Pakatan Rakyat.

Berdasarkan senarai AJK PAS Pusat yang terpilih, terserlah di sini penguasaan oleh apa yang disebut sebagai kumpulan ulamak dalam kepimpinan PAS untuk sesi kali ini. Bagi saya, apa yang agak memeranjatkan ialah ketewasan para pencabar dengan jumlah margin yang besar. Sebagai contoh, Datuk Seri Tuan guru Abdul Hadi berjaya menewaskan lawannya, Ustaz Haji Ahmad Awang, dengan majoriti sekitar 595 undi. Manakala bagi jawatan timbalan presiden pula, kemenangan Datuk Tuan Ibrahim yang berjaya menewaskan penyandang sebelumnya, Haji Mohamad Sabu, dengan majoriti sekitar 604 undi.

Ada seorang penganalisis politik menyifatkan sesi pemilihan kali ini ialah kejayaan PAS menghapuskan apa yang disebut sebagai “kumpulan ANWARINAS” secara demokratik. Lebih jauh lagi, ada yang berpandangan, dengan selesainya sesi pemilihan kali ini, ia menandakan berakhirnya pengaruh Datuk Seri Anwar dalam PAS. Ini kerana mereka yang bersimpati dengan Datuk Seri Anwar telah tewas dan dengan itu akan berakhirlah juga pengaruh tokoh de fakto tersebut dalam PAS.

Dari satu segi, pendapat di atas seakan ada kebenarannya. Namun demikian, kita harus ingat, tempoh berkuasa barisan kepimpinan sekarang hanya dua tahun sahaja. Sekiranya ada yang tidak kena pada rentak pimpinan yang ada sekarang, keadaan boleh berubah melalui kaedah demokrasi juga. Berakhir atau tidaknya pengaruh Datuk Seri Anwar dalam PAS selepas ini akan bergantung kepada peranan oleh kumpulan yang masih bersimpati dengan beliau di luar barisan kepimpinan yang ada sekarang.

Sekiranya perbezaan antara kumpulan ulamak dengan kumpulan profesional dibiarkan terus menjurang, maka ia merupakan sesuatu yang kurang sihat dalam PAS itu sendiri. Kita tidak boleh menafikan peranan besar yang telah dimainkan oleh kumpulan profesional dalam membawa PAS ke mercu seperti yang ada sekarang. Selepas ini barisan kepimpinan yang ada harus mencari jalan bagi merapatkan semula jurang yang ada. Biarlah situasi akan kembali semula seperti kata orang, biduk berlalu kiambang bertaut. Sekiranya selepas biduk berlalu tetapi kiambang tidak bertaut juga, maka ia alamat kepada kehancuran PAS itu sendiri. Dari satu segi, undi para perwakilan dalam muktamar baru-baru ini bukan cerminan sebenar aspirasi majoriti ahli bawahan PAS.

Selain itu, tugas barisan kepimpinan yang ada sekarang juga akan bertambah rumit dan berat sekiranya pilihanraya umum selanjutnya diadakan lebih awal daripada tarikh matangnya. Hal ini merupakan sesuatu yang amat tidak mustahil. Keadaan politik UMNO/BN yang ada sekrang juga turut memungkinkan pilihanraya umum diadakan setahun lebih awal. Jika hal ini benar-benar berlaku, maka tanggungjawab barisan pimpinan yang ada amat berat. Kegagalan atau kejayaan PAS dalam pilihanraya umum selanjutnya amat bergantung kepada sejauh mana barisan pimpinan yang ada memacu PAS ke arah hala tuju yang boleh diterima bukan sahaja oleh para ahli PAS, tetapi oleh seluruh pengundi kelak. Pilihanraya umum sama sekali tidak sama dengan pemilihan dalam muktamar PAS. Kalau salah percaturan, apa yang sedang dikendong sekarang boleh keciciran dibuatnya.

Di samping itu, ada ura-ura konon khabarnya barisan pimpinan PAS yang ada sekarang akan menyokong kedudukan Datuk Seri Najib sebagai perdana menteri. Hal ini berdasarkan beberapa kenyataan oleh presiden PAS sendiri. Mungkin sokongan yang diberi kepada kepimpinan negara yang ada sekarang mempunyai udang di sebalik batu. Maklumlah, kalau tak ada apa-apa, tak akan tempua bersarang rendah. Sebab-musabab mengapa presiden PAS pernah membuat kenyataan untuk terus menyokong perdana menteri yang ada sekarang tidaklah diketahui dengan pasti. Kalau beliau berhasrat untuk menjadi menteri pusat, PAS harus menyertai BN terlebih dahulu ataupun mereka yang berkenaan harus menyertai UMNO. Kalau sokongan tersebut dengan harapan agar kerajaan pusat menyokong pula pelaksanaan enakmen kanun jenayah syariah di Kelantan, bagi saya ia adalah satu percaturan yang silap. Sesungguhnya pelaksanaan hukum Allah di mana-mana muka bumi ini tidak boleh diselitkan dengan apa-apa kepentingan lain. Mungkin sokongan kerajaan pusat juga dibuat kerana terdesak dan bukannya kerana benar-benar untuk melaksanakan hukum Allah tersebut. Ini kerana, jika pihak pusat benar-benar ingin melihat hukum tersebut dilaksanakan, maka sudah lama ia memberi sokongan terhadap pelaksanaannya. Hal inilah yang perlu ditimbang dengan teliti dan diperhalusi. Jangan sekali-kali bergayut pada dahan yang rapuh, nanti jatuh ke bumi sakit sendiri.

Walau apa pun, kita ucap selamat bekerja kepada barisan pimpinan PAS yang baru terpilih. Kegagalan atau kejayaan PAS untuk tempoh dua tahun ini sepenuhnya berada di bahu kalian. Mudah-mudahan barisan pimpinan yang didominasi oleh golongan alim ulamak akan sentiasa mendapat petunjuk serta taufiq dan hidayah daripada Allah.


Keputusan Pemilihan AJK Pusat PAS 2015-2017

Presiden

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang 928
Ustaz Ahmad Awang 233

Timbalan Presiden

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man 881
Mohamad Sabu 279

Naib Presiden

Ustaz Idris Ahmad 896
Datuk Mohd Amar Abdullah 710
Datuk Iskandar Abdul Samad 672
Salahuddin Ayub 435
Datuk Mahfuz Omar 378
Datuk Husam Musa 317

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat (dipilih)

1. Nasruddin Hassan 782
2. Dr Riduan Mohd Noor 782
3. Datuk Nasruddin Daud 777
4. Sallehen Mukhyi 763
5. Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh 749
6. Datuk Dr Khairuddin Aman Razali 736
7. Datuk Dr Fadhli Hasan 722
8. Datuk Abdullah Hussin 679
9. Razman Zakaria 674
10. Dr Mohd Zuhdi Marzuki 670
11. Ustaz Mokhtar Senik 656
12. Zaharuddin Muhammad 611
13. Dr Ali Akbar Gulasan 596
14. Mazlan Aliman 593
15. Dr Rosni Adam 590
16. Mohd Noor Mohamad 566
17. Muhamad Sanusi Md Nor 556
18. Nor Azli Musa 544

(Sumber: Harakahdaily.net).


No comments: