Saturday, June 6, 2015

Program "Nothing To Hide": Apa Sudah Jadi




Khabarnya pagi semalam telah berlangsung satu program untuk menemukan antara dua tokoh berkaitan dengan isu negara khususnya yang menyentuh 1MDB. Seorang tokoh namanya Tun Dr. Mahathir, mantan perdana menteri Malaysia dan seorang lagi tokoh ialah Datuk Seri Mohd Najib, perdana menteri sekarang. Mungkin tujuan program semalam ialah untuk mencari bukti lebih kukuh dakwaan tokoh mana yang benar dan sebaliknya.

Nampaknya Tun Dr. Mahathir lebih gentle bilamana beliau telah hadir dalam program semalam. Manakala Datuk Seri Najib pula tak muncul kelibatnya. Demikian apa yang dikhabarkan. Lebih jauh lagi, Tun Dr. Mahathir sempat bercakap untuk beberapa minit. Belum pun sempat tamat muqadimah, beliau (Tun) telah diminta supaya berhenti daripada bercakap. Akhirnya program terpaksa dibubarkan. Nampaknya pihak polis telah bertindak secara berdiplomasi. Maka itu tiada sebarang perkara yang tidak diingini berlaku di lokasi program.

Situasi yang lebih kurang serupa biasa berlaku sebelum ini. Bezanya sebelum ini pihak polis akan membubarkan himpunan yang dianjurkan oleh pihak pembangkang. Maklumlah himpunan yang tidak dapat permit harus dibubarkan berlandaskan undang-undang. Soal susah atau senang untuk mendapatkan permit perhimpunan, itu cedrita lain pula.

Pembatalan program “Nothing To Hide” semalam mempunyai kesan yang tersendiri. Apa yang terserlah di sini ialah keberanian Tun Dr. Mahathir untuk berhadapan dengan sesiapa sahaja khususnya bila membabitkan isu-isu negara. Walaupun darah yang mengalir dalam tubuhnya bukannya darah Bugis, tetapi keberaniannya menghadapi sesiapa sahaja secara diplomasi amat dikagumi oleh sebilangan besar rakyat. Beliau tidak pernah membangga-banggakan jenis darah yang sedang mengalir dalam tubuhnya. Kelantangan suara beliau hatta ke peringkat antarabangsa amat terserlah sejak dari dahulu lagi. Kalau kita teliti cara beliau berucap, Tun Dr. Mahathir tidak banyak berseloka, bermadah atau berpantun. Namun demikian, isi ucapannya padat dan kadangkala berupaya menerobos hingga ke tulang sumsum para pemimpin peringkat antarabangsa. Kelebihan yang dimiliki olen Tun Dr. Mahathir seperti inilah yang perlu diteliti dan diperhalusi sebelum mana-mana individu berhasrat untuk berhadapan dengan beliau di mana-mana meja perbincangan atau forum.

Seperti juga pandangan ramai rakyat Malaysia yang lain, pembatalan program “Nothing To Hide” semalam atas alasan keselamatan sukar untuk diterima. Bagi saya, lokasi program merupakan antara tempat yang paling selamat. Ia dikawal rapi 24 jam. Lagipun, setakat yang saya maklum, bukan semua orang boleh masuk ke lokasi program. Kalau tempat dan ruang sudah penuh, semakin sukarlah untuk orang yang tidak ada kad jemputan untuk masuk dan mengikuti program berkenaan secara lebih dekat lagi.

Lagipun, setakat yang dimaklumi, sebahagian daripada hadirin yang datang merupakan ahli-ahli UMNO juga. Tiada langsung ancaman daripada parti-parti pembangkang. Jadi bagaimana situasi sedemikian boleh mengancam keselamatan? Hal inilah yang sedang bermain ligat di benak ramai rakyat Malaysia.

Kalau diikuti komen daripada orang ramai mengenai pembatalan program semalam di media sosial, memang hebat dan dahsyat. Berkoyan-koyan kutukan dihamburkan ke atas perdana menteri, Datuk Seri Mohd Najib. Puncanya kerana kegagalan beliau untuk hadir dalam program “Nothing To Hide” yang diadakan semalam. Adakah darah Bugis yang sedang mengalir di tubuh beliau sudah hilang sel darah merahnya? Adakah perahu yang sudah terkembang layarnya rosak di tengah lautan? Sebelum ini, Datuk Seri Mohd Najib begitu seronok dengan sorakan sokongan sekitar 40 ribu orang. Mengapa semalam beliau seakan gentar dengan sorakan sekitar seribu lima ratus orang? Namun begitu, kita juga jangan lupa pepatah orang tua-tua, bukan tunduk sebarang tunduk, tunduk mungkin untuk menanduk.

Kita juga harus ingat bidalan orang tua-tua kita, berani kerana benar dan takut kerana salah. Tun Dr. Mahathir sudah menunjukkan keberanian beliau dengan hadir ke program semalam. Di kaca mata orang ramai, Tun Dr. Mahathir sedang berada atas landasan yang benar. Sebab itu beliau berani berhadapan dengan sesiapa sahaja bila membabitkan isu negara. Manakala kegagalan Datuk Seri Najib untuk hadir dalam program semalam dianggap takut untuk berhadapan dengan realiti dan isu yang sedang membelenggu diri dan kepimpinan beliau.

Kalau di Barat, perbahasan terbuka yang membabitkan isu-isu negara merupakan perkara biasa. Bahkan perbahasan sedemikian disiarkan secaralangsung di kaca-kaca TV. Jadi rakyat boleh membuat penilaian sendiri tentang apa yang dibahaskan oleh para pemimpin mereka. Kegagalan mana-mana pemimpin untuk hadir dalam forum terbuka seperti program semalam merupakan satu aib yang cukup besar.

Setakat ini Tun Dr. Mahathir masih bernasib baik kerana beliau adalah mantan perdana menteri. Sekiranya beliau merupakan pemimpin pembangkang, mungkin sudah lama beliau merengkok di mana-mana sel tahanan.

Boleh tonton di sini

No comments: