Saturday, March 19, 2016

Sekitar Pantai Sepat





Saya memang gemar menikmati keindahan alam semula jadi. Kadang-kadang ia sungguh mengasyikkan. Adakalanya ia amat mempesonakan. Ada ketikanya ia menginsafkan. Ada masanya ia menyebabkan saya rasa tersangat kecil, kerdil dan daif sekali. Demikianlah.

Dengan menikmati fenomena sedemikian, ia dapat memberi kerehatan kepada minda. Selain itu, ia juga membolehkan orang seperti saya yang mempunyai hobi menulis secara kecil-kecilan untuk menghasilkan dan menjana idea baru bagi memenuhi hobi sendiri.

Dalam hal ini, ramai yang sering bertanya kepada saya, bagaimana orang seperti saya menikmati sesuatu keindahan? Jawapannya mudah sahaja. Kaedah kita menikmati dan menilai sesuatu bukan hanya dengan satu cara sahaja. Terdapat berbagai cara yang telah disediakan oleh Yang Maha Esa untuk digunakan oleh sekalian makluk-Nya. Hembusan angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup tidak boleh dinilai dengan penglihatan. Namun semua orang sama ada berpenglihatan atau tidak akandapat merasi akan nikmatnya. Bagi mereka yang berpenglihatan, mereka sering menilai deruan ombak laut hanya dengan mata sahaja. Namun demikian mata/penglihatan bukan satu-satunya kaedah untuk menikmati sesuatu keindahan ciptaan Tuhan. Bagi mereka yang tidak berpenglihatan, kaedah pendengaran juga sudah cukup mengasyikkan dan boleh membuatkan mereka terpukau dibuatnya. Demikianlah adil dan besarnya kekuasaan Pencipta kita.

Oleh yang demikian, adalah salah sama sekali bagi sesiapa yang berpendapat golongan yang tidak berpenglihatan tidak akan mampu untuk menikmati sesuatu keindahan secara maksimum. Adalah lebih malang lagi jika pendapat sesat sedemikian dijadikan asas untuk menggubal apa-apa dasar yang berkaitan dengan golongan yang cacat penglihatan. Dalam hal sebegini, kalau tak tahu eloklah bertanya, bila tak mahu bertanya, anda akan menyesat dan meminggirkan sekelompok ahli masyarakat.

Bila saya bercuti ke Kuantan, saya akan mencari kawasan pantai untuk merehatkan badan dan minda. Antara kawasan sedemikian yang menarik perhatian saya ialah sekitar Pantai Sepat. Ia terletak antara Kuantan dengan Pekan. Bagi saya, kawasan ini sungguh mempesonakan. Bunyi ombak, desiran angin, bunyi burung serta suasana di sekitarnya cukup mengasyikkan.









Pantai Sepat di Kuantan,
Tanjung Sepat di Kuala Langat,
ikan sepat di dalam laut.

No comments: