Thursday, August 24, 2017

Isu Memali Bergema Lagi





Hari ini, isu berkaitan tragedi Memali yang telah berlaku hampir 32 tahun lalu bergema semula. Bila ia dibangkitkan semula, bererti isu ini masih belum ada jalan penyelesaiannya. Bahkan pada hemat saya, selagi belum ada penyelesaian yang benar-benar muktamad, ia akan terus dibangkitkan dari masa ke masa mengikut selera orang tertentu dan kepentingan politik semasa.

Klik di sini untuk membaca Memali: Kecoh Nothing To Hide 2.0 dari perspektif Abdul Hadi Awang

Dalam hal ini, PAS satu-satunya pihak yang masih konsisten dengan saranan mereka iaitu penubuhan badan siasatan bebas bagi menyiasat apa sebenarnya yang telah berlaku. Ia mungkin disebabkan mangsa tragedi berkenaan seperti (almarhum) Ustaz Ibrahim Libya adalah ahli PAS sendiri. Maka itulah saranan dan suara PAS dalam isu tersebut masih senada sejak dahulu lagi. Bahkan PAS sejak awal lagi telah meuar-uarkan bahawa mereka yang terkorban dalam tragedi tersebut adalah syahid.

Klik di sini untuk membaca artikel bertajuk “Perbezaan pandangan tidak halalkan keganasan, kata aktivis masyarakat”

Dalam konteks PAS, nampaknya parti berkenaan akan menyokong siapa sahaja yang bercadang untuk menubuhkan badan siasatan berkaitan tragedi Memali. Ia tak ubah bagai orang mengantuk disorong bantal. Namun demikian, sebagai sebuah parti politik yang telah lahir sejak sebelum merdeka lagi, PAS seharusnya mampu mengenal jenis ikan yang terkilas di air sama ada jantan atau betina. PAS sepatutnya dapat memahami motif sebenar saranan pihak yang berkenaan untuk penubuhan suruhanjaya diraja mengenai tragedi Memali ketika ini. Sekiranya saranan penubuhan suruhanjaya berkenaan hanya bertujuan politik dan sekadar untuk melakukan serangan politik ke atas mana-mana individu yang sudah berstatus “tokoh arkib”, maka PAS tidak harus bersama pihak yang berkenaan. Ia sekadar membuang masa sahaja.

(Perkuburan mangsa tragedi Memali di Parit Panjang)


Ada juga pihak yang mengaitkan tragedi di Memali dengan sedutan isi ucapan yang pernah disampaikan oleh Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang pada 7 April 1981 di Kampung Banggul Peradong yang kemudiannya dikenali sebagai Amanat Haji Hadi.

Klik di sini untuk mendengar tentang Amanat Haji Hadi

Bagi saya, sekiranya pihak yang berkuasa merasakan penubuhan suruhanjaya diraja merupakan suatu keperluan dan jalan terbaik bagi menyelesaikan isu berkaitan tragedi Memali, maka sudah tentulah suruhanjaya berkenaan telah lama ditubuhkan dan siasatan mengenainya mungkin sudah pun selesai. Namun demikian, mungkin selama ini dari sudut politiknya ia bukanlah sesuatu yang stragegik untuk dilaksanakan, maka penubuhan suruhanjaya berkenaan sebagaimana yang dituntut oleh PAS bukanlah suatu keperluan dan penubuhannya harus diabaikan sekurang-kurangnya untuk sementara waktu.

Pada hemat saya, sekiranya sesuatu isu negara itu akan diselesaikan atas pertimbangan politik semata-mata, maka sampai bila-bila pun penyelesain mutlak mengenainya tidak akan tercapai. Sebaliknya isu berkenaan akan terus-menerus dibangkitkan sebagaimana isu Memali yang kedengaran semula pada hari ini.

(Balu dan anak Ustaz Ibrahim Libya)


Secara peribadi saya merasakan isu Memali yang bergema semula hari ini hanyalah mainan dan omongan kosongan orang tertentu semata-mata. Isu ini diangkat ke tengah masyarakat bagi dijadikan senjata politik untuk menyerang individu tertentu. Jika ditakdirkan individu yang sedang nenjadi sasaran serangan politik masa kini kembali semula ke lubuk asalnya, isu Memali pasti akan disenyapkan semula.

Mereka yang terus dipermainkan bila isu ini berbangkit semula adalah keluarga mangsa yang terkorban dalam peristiwa berdarah tragedi Memali 1985. Merekalah yang sebenarnya amat dahagakan keadilan hingga ke hari ini.



No comments: