Monday, August 14, 2017

Kekecohan Dalam Program Nothing To Hide 2.0




Sebagaimana yang sedang tersebar luas menerusi pelbagai media sosial, program Nothing To Hide 2.0 akhirnya telah bertukar menjadi gelanggang kekecohan. Pelbagai tanggapan, ulasan serta dakwaan kemudiannya timbul ekoran daripada kekecohan yang berlaku.

Klik di sini untuk menonton sebahagian kekecohan yang berlaku

Dalam era ledakan teknologi masa kini, peristiwa yang berlaku seperti kekecohan dalam program Nothing To Hide 2.0 akan tersebar dengan begitu pantas dan meluas. Dengan secepat kilat, seluruh dunia dapat mengakses dan mengetahui peristiwa yang telah berlaku sama ada dalam bentuk tulisan, foto mahupun dalam bentuk video. Bagi saya, apa yang berlaku cukup memalukan rakyat dan negara ini.

Sebagai rumusan awal terhadap insiden semalam, politik di negara ini masih belum lagi mencapai tahap kematangan yang diharapkan. Insiden yang berlaku jelas memaparkan sikap pramatang sebilangan orang khususnya ketika berhadapan dengan saingan politik di gelanggang debat. Sepatutnya hujah hendaklah dibalas dengan hujah sahaja dan bukannya dengan balingan objek.

Ia juga menunjukkan politik kepartian masih cukup tebal. Benar atau batilnya sesuatu perkara bukan bergantung kepada fakta dan data atau analisis intelek yang berasas dan bernas, sebaliknya ia amat bergantung kepada ideologi parti politik mana yang sedang dianuti. Maknanya di sini, sokongan dan dokongan yang membabi buta akan diberikan kepada parti politik yang sedang menguasai emosi seseorang. Apa sahaja yang dilakukan oleh parti politik dokongannya dianggap benar dan betul tanpa sebarang pertimbangan lagi.

Walaupun mungkin parti politik dokongannya melakukan kesilapan atau kesalahan, ia tetap dianggap betul dan benar. Sebaliknya bila kumpulan lain yang menjadi saingan kepada parti politik dokongannya melakukan sesuatu yang boleh menggugat pengaruh parti politik dokongannya, maka ia akan cuba dihalang dengan apa cara sekalipun walaupun dengan cara ala samseng dan berunsurkan gangsterisme. Demikianlah adanya.

Klik di sini untuk membaca komen Khairy Jamaluddin tentang kekecohan dalam program Nothing To Hide 2.0


Ramai juga pihak yang telah mengecam pihak yang menjadi dalang kepada kekecohan tersebut. Namun demikian, setakat ini masih belum jelas siapa sebenarnya dalang di sebalik kekecohan tersebut. Walaupun ada pihak yang sudah membuat dakwaan tentang penglibatan pihak tertentu sebagai dalangnya, namun begitu kita harus tunggu siasatan oleh pihak berwajib mengenainya.

Semua orang amat mengalu-alukan siasatan yang akan dilakukan oleh pihak berkuasa. Besar harapan semua pihak agar siasatan yang akan dilakukan hendaklah dilaksanakan secara adil tanpa memilih bulu dan warna politik.

Sesungguhnya politik ala samseng dan gangsterisme hanya sekadar memaparkan corak dan cara berfikir kita yang masih belum sempurna tamadunnya.

No comments: