Tuesday, February 16, 2010

Bicara Peristiwa

Menziarahi Keluarga Allahyarham Saini




Sekitar jam 9.30 pagi, saya sekeluarga bertolak dari Kuantan menuju ke rumah Allahyarham Saini binti Senawi yang terletak di Kampung Paya Taram, Temerloh. Berita mengenai kematian beliau ada saya muatkan dalam posting terdahulu. Sekitar jam 10.55 pagi, saya, isteri serta Luqman tiba di rumah Allahyarham. Semasa saya tiba, kedengaran orang sudah ramai di persekitaran rumahnya. Sewaktu saya tiba, jenazah sedang dimandikan.



Setibanya kami, saya terus bertemu dengan beberapa orang ahli PERTIS yang kebetulan telah sampai lebih awal. Antara mereka termasuklah En. Bidin (Pengerusi PERTIS Pahang), En. Muhammad Kassim, En. Zurani, En. Idris serta beberapa orang lagi.



Namun demikian, seperkara yang saya kurang berkenan ialah rakan-rakan saya yang ini asyklah berborak dan bergelak. Mereka sepatutnya maklum bahawa mereka sedang menziarahi rakan yang kematian isteri yang juga merupakan rakan mereka. Takkanlah tak reti-reti nak baca apa yang patut! Nak ditegur, semuanya sudah berusia.



Setelah itu, saya masuk ke dalam rumah dan bertemu dengan Sudin Mohd Yusuf, suami Allahyarham. Dari suaranya, saya dapat merasakan kesugulan yang amat sangat yang sedang melanda batin Sudin. Menurut Sudin, Allahyarham menghembuskan nafas terakhirnya pada jam 10.57 malam tadi. Katanya lagi, Allahyarham menghidap penyakit kencing manis. Pernah dimasukkan ke hospital tapi sekejap sahaja kerana Allahyarham sendiri yang minta untuk keluar dan duduk di rumah sahaja. Kata Sudin lagi, 2 bulan terakhir merupakan tempoh di mana Allahyarham agak menderita kerana penyakitnya. Saya merasa syukur ke hadhrat Allah bilamana Sudin memberitahu, semasa hayatnya, Allahyarham sering memanfaatkan Alquran Braille yang beliau peroleh daripada Persatuan Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS).



Sudin dan Allahyarham mempunyai 2 orang anak, kedua-duanya perempuan. Yang tua berusia 25 tahun, manakala yang bungsu berusia 21 tahun. Yang bungsu sedang mengikuti latihan perguruan di IPG Kuala Lipis.



Turut menziarahi keluarga Allahyarham ialah Yang Berhormat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kerdau. Beliau peramah dan mesra. Beliau turut menyapa saya. Kami saling berkhabaran dan berterima kasih antara satu sama lain kerana kehadiran masing-masing menziarahi keluarga Allahyarham.



Macam tu lah YB. Sakit pening anak buah kena rajin jenguk dan tengok. Barulah anak buah sayang!





Setelah jenazah selesai dimandi dan dikafan, maka solat jenazah pun dilaksanakan. Setelah itu, jenazah Saini pun mula dibawa dengan kenderaan jenazah ke kawasan perkuburan yang terletak sekitar 1 KM dari rumahnya. Marilah bersama-sama kita berdoa semoga Allahyarham ditempatkan bersama-sama para solihin. Sekitar jam 12.45 tengah hari, saya sekeluarga pun meninggalkan perkarangan rumah Allahyarham untuk kembali semula ke Kuantan.





Kepada Allahyarham Saini binti Senawi, selamat pergi untuk selama-lamanya. Kami semua pasti akan menyusul anda suatu hari nanti. Hari yang dijanjikan Allah untuk anda sudah tiba. Hari yang dijanjikan Allah untuk kami pula masih lagi menjadi rahsia.

Salam dari Kuantan.

No comments: