Sunday, February 21, 2010

Bicara Umum

Selamat Pengantin Baru Kepada Othman Deraman

Pada 19 dan 20 Februari, seorang sahabat lama saya, Saudara Othman Bin Deraman melangsungkan perkahwinannya. Pada 19 Februari, beliau telah mengadakan majlis walimatul urus di rumah sebelah perempuan di Kuala Krai. Manakala pada 20 Februari pula, majlis yang serupa dilangsungkan pula di rumah sebelah lelaki di Pasir Puteh, Kelantan.



(Dalam foto di atas, yang tengah itulah Saudara Othman bin Deraman)

Saya mula mengenali Saudara Othman Deraman sejak tahun 1975 lagi, iaitu sewaktu kami sama-sama menuntut di Sekolah Princess Elizabeth (PES) di Johor Baru. Sewaktu kami di sekolah menengah di Kuala Lumpur, walaupun kami belajar di sekolah yang berlainan, tetapi kami masih tinggal di asrama yang sama.

Dalam kalangan rakan-rakan seangkatannya, Saudara Othman Deraman juga popular dengan panggilan Ustaz. Sehingga ke hari ini pun, saya serta rakan-rakan lain yang seangkatan beliau masih lagi memanggilnya Ustaz. Panggilan berkenaan muncul bilamana kami sering memadankan beliau dengan seorang guru perempuan yang mengajar di sekolahnya. Kebetulan guru berkenaan ialah seorang ustazah. Oleh kerana yang perempuan ustazah, maka yang lelakinya (Othman) tentulah dipanggil Ustaz. Itulah antara rencah dan rencam sewaktu kami di peringkat sekolah menengah. Saya pun tak pasti, adakah ustazah berkenaan perasan atau tidak yang beliau dipadankan dengan Saudara Othman Deraman. Kini ustazah berkenaan merupakan seorang pengetua di salah sebuah sekolah di Kuala Lumpur.

Setelah tamat tingkatan 5, masing-masing mula mencari haluan hidup masing-masing. Agaknya, mungkin berkat panggilan Ustaz kepada Saudara Othman Deraman, beliau mula berjinak-jinak dengan Alquran. Saudara Othman telah meneruskan pelajarannya dalam bidang hafazan Alquran di beberapa tempat. Akhirnya, Saudara Othman bin Deraman berjaya menjadi seorang hafiz Alquran. Kalau dahulu panggilan Ustaz kepada Saudara Othman Deraman sekadar gurauan semata-mata, Kini beliau benar-benar sesuai untuk dipanggil Ustaz.

Pada hujung minggu lepas, semasa saya bercuti di Cherating, saya sempat berbual dengan Saudara Othman melalui skype. Saudara Othman ada menyatakan perasaan sedikit gementarnya tatkala hari untuk akad nikah kian hampir. Saya memberitahu beliau, itu perkara biasa. Saudara Othman juga mengatakan, beliau tak sangka pula yang akirnya pada awal tahun ini beliau bertemu jodoh juga.

Kepada Ustaz (Othman), saya ucapkan selamat pengantin baru, semoga diberkati Allah dan berbahagia hendaknya dari dunia sampai akhirat. Soal cepat atau lewat bertemu jodoh sepatutnya tidak timbul, yang pentingnya, akhirnya anda bertemu juga dengan jodoh anda.

Di sini, saya juga menyusun kesemua jari yang ada di tangan memohon berbanyak-banyak maaf kerana tidak dapat hadir di majlis walimatul urus anda. Walaupun anda begitu mengharap akan kehadiran saya sekeluarga di hari bahagia anda, namun oleh kerana sebab yang tidak termampu saya mengelaknya, maka saya tidak dapat hadir.

Sekali lagi, saya sekeluarga mengucapkan selamat pengantin baru kepada ustaz dan pasangannya, semoga berkekalan jodoh anda hingga ke akhir hayat.

No comments: