Sunday, July 31, 2011

Selamat Hari Pahlawan

Setiap tahun, 31 Julai telah diisytiharkan sebagai Hari Pahlawan. Matlamatnya sudah tentulah untuk mengenang jasa para pahlawan kita yang telah banyak berjasa dalam memastikan agar keselamatan negara sentiasa berada di tahap terbaik. Jasa dan pengorbanan para pahlawan kita memang tiada ternilai walau dengan apa sekali pun. Tanpa mereka sudah tentulah keamanan yang sedang kita sama-sama kecapi kini tidak mungkin dapat kita nikmati.



Selepas perang dunia kedua, era darurat merupakan antara masa yang paling mencabar bagi para anggota keselamatan kita. Parti Komunis Malaya (PKM) waktu itu sedang berusaha keras untuk menubuhkan sebuah republik komunis di Tanah Melayu. PKM telah menggunakan cara kekerasan bagi memenuhi hasrat dan cita-cita jahat mereka. Membunuh, menyiksa, menzalimi, menyusahkan orang dan macam-macam lagi kejahatan merupakan asam garam dalam perjuangan komunis.

Manakala rakyat pula hidup dalam ketakutan. Pelbagai kesusahan terpaksa ditanggung oleh rakyat semata-mata angkara PKM. Generasi hari ini mungkin tidak merasainya, sebab itulah kebanyakan mereka kurang memahaminya. Walaupun saya tidak pernah melaluinya, tetapi setidak-tidaknya saya pernah berbual dan mendengar sendiri pengalaman daripada anggota keselamatan yang pernah berhadapan dengan kekejaman serta situasi genting gara-gara kebuasan komunisme.



Maka itulah, saya amat tidak bersetuju bilamana sedikit masa dahulu ada pihak yang mencadangkan agar pengampunan diberikan kepada saki-baki anggota PKM yang masih bernyawa. Biarlah mereka menghabiskan sisa-sisa nyawa mereka di sana. Pada hemat saya, kalaulah gerombolan ini diberikan pengampunan dan dibenarkan pulang, banyak hati para pahlawan kita yang akan terguris. Jadi, lebih aula dan lebih baiklah bagi kerajaan menjaga hati para pahlawan kita. Saya bukannya beremosi, tetapi saya amat memahami perjuangan dan pengorbanan para perajurit kita. Kebetulan pula bapa saudara (Allahyarham) saya juga bekas anggota keselamatan.

Dalam menghadapi pelbagai provokasi dan kekejaman angkara komunis, pihak keselamatan terutamanya polis dan tentera telah berusaha keras memberi perlindungan kepada rakyat dan negara tercinta. Dalam mempertahankan negara, ada pahlawan yang telah gugur meninggalkan keluarga dan sanak saudara. Ada juga yang telah menjadi cacat akibat terkena senjata musuh. Pendek kata, bila berhadapan dengan musuh, mereka tidak lagi memikirkan keluarga masing-masing, tetapi yang terbentang di hadapan mereka dan perlu dipertahankan ialah tanah air tercinta. Demikianlah pengorbanan pasukan keselamatan kita dalam menjaga rakyat dan negara.

Justeru, amat berpatutanlah jika kerajaan telah menetapkan 31 Julai setiap tahun sebagai hari pahlawan. Pagi tadi, sambutan hari pahlawan telah berlangsung di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Ini merupakan kali kedua sambutan hari pahlawan tidak diadakan di tugu Kebangsaan sebagaimana kelazimannya sebelum ini. Ke bawah duli Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong telah berkenan mencemar duli berangkat ke upacara sambutan hari pahlawan pagi tadi. Baginda turut disertai oleh para pembesar negara yang lain.

Kepada semua perajurit negara serta mereka yang pernah berkecimpung sebagai anggota keselamatan, selamat hari pahlawan diucapkan.

No comments: