Friday, July 1, 2011

Intipati Khutbah Jumaat Hari Ini

Seperti biasa, tengah hari Jumaat tadi, saya telah bersolat Jumaat di sebuah masjid yang letaknya tengah-tengah di antara sekolah tempat saya bertugas dengan rumah tempat tinggal saya. Sebenarnya, saya telah pun mula solat Jumaat di masjid ini sejak dekad 80-an lagi, iaitu sewaktu saya masih di peringkat sekolah menengah lagi.

Apa yang mendapat perhatian saya tatkala menunaikan solat Jumaat hari ini ialah isi khutbah yang telah disampaikan oleh khatib. Antara lain, khatib telah berkhutbah mengenai perhimpunan Bersih dan Adil yang bakal dianjurkan pada 9 Julai nanti. Selain itu, khatib telah memberitahu sidang Jumaat bahawa berhimpun sehingga boleh merosakkan harta benda awam hukumnya haram. Khatib juga turut menyisipkan beberapa hadith sebagai menyokong hukum tersebut. Selain itu, khatib juga turut mengenengahkan kesan-kesan daripada perhimpunan dan demonstrasi haram yang bakal dianjurkan. Nampaknya isu perhimpunan bersih dan adil sudah masuk dan hinggap ke mimbar masjid. Perhimpunan bersih dan adil yang bakal dianjurkan sudah mula dilihat dari kaca mata agama (Islam). Hukum haram mengenainya sudah mula kedengaran.

Pada pemerhatian saya, sidang Jumaat yang hadir tenang sahaja, sama ada semasa khutbah ataupun selepas selesai solat Jumaat. Pihak-pihak tertentu memang mengharapkan ketenangan seperti ini. Ia boleh ditafsirkan sebagai sidang yang hadir akur dengan apa yang disampaikan oleh khatib dalam khutbahnya. Bukankah keakuran sebegini yang amat diharapkan?

Sewaktu bertemu dengan seorang rakan di satu lokasi iaitu setelah selesai solat Jumaat, rakan berkenaan memberitahu mengenai isi khutbah yang telah disampaikan di masjid tempat beliau mengerjakan solat Jumaat tadi. Isinya sama sahaja dengan isi khutbah yang telah saya dengar. Agaknya, isi khutbah hari ini di seluruh Kuala Lumpur serupa sahaja. Kata rakansaya itu lagi, di masjid tempat beliau mengerjakan solat Jumaat tadi ada jemaah yang bertakbir selepas solat Jumaat. Ia mungkin respon daripada isi khutbah yang telahdisampaikan.

Di sini, saya ingin mencadangkan agar apabila hampir pilihanraya umum nanti, para khatib di seluruh negara patutlah menyampaikan khutbah mengenai kewajipan melaksanakan pilihanraya yang bersih, adil dan telus serta hukum jika menipu dalam pilihanraya. Khatib juga disarankan menerangkan mengenai kesan-kesan jangka panjang yang bakal ditanggung oleh rakyat dan negara jika sesuatu pilihanraya itu dicemari dengan pelbagai anasir yang tidak sihat.

Ramai orang tidak menyedari, apa yang berlaku hari ini adalah kesan daripada apa yang telah dilakukan pada masa lalu.

No comments: