Wednesday, January 4, 2012

Selamat Kembali Semula Ke Sekolah

Selamat Kembali Semula Ke Sekolah

Hari ini (4 Januari) merupakan hari pertama sesi persekolahan untuk tahun 2012 bagi kebanyakan negeri. Manakala tiga buah negeri lagi telah pun memulakan hari pertama sesi persekolahannya semalam. Kalau di sekolah rendah mungkin ragam muridnya agak pelbagai pada hari pertama persekolahan sebegini. Kalau di peringkat prasekolah pula, ragam kanak-kanaknya lebih beraneka dan lebih pelbagai.

Manakala di peringkat sekolah menengah pula seperti di SMPK Setapak, situasinya tak jauh bezanya daripada hari-hari persekolahan yang lain. Bezanya hari pertama ini ada pengagihan itu dan ini pada masa kedua dan ketiga. Manakala pada masa keempat pula, sesi pembelajaran dan pengajaran telah pun berjalan seperti sediakala. Demikianlah.

Kepada semua murid di semua tahap, saya ucapkan selamat kembali semula ke sekolah. Kepada murid-murid yang baru menjejakkan kaki ke alam persekolahan pula, selamat menempuh alam persekolahan. Kepada murid-murid yang bakal menduduki peperiksaan awam pada tahun ini, buatlah persediaan pada hari pertama persekolahan lagi. Bila anda mula membuat persediaan pada hari kedua, anda telah pun kerugian sehari.

Bagi sesetengah orang, alam persekolahan merupakan zaman yang paling indah dalam hidupnya. Manakala bagi saya pula, alam kampus merupakan zaman yang paling bermakna, paling indah dan paling erat digenggam memori.

Sesungguhnya amat jauh bezanya antara suasana hari pertama persekolahan dengan suasana hari pertama cuti hujung tahun!

No comments: