Wednesday, September 18, 2013

Chin Peng Sudah Mati





Akhirnya saat untuk Chin Peng mati tiba juga. Beliau diberitakan telah mati pada jam 6.20 pagi di salah sebuah hospital di Bangkok. Ironiknya beliau mati pada tarikh 16 September 2013 iaitu ketika kita dan seluruh negara Malaysia menyambut Hari Malaysia yang ke-50.



Bila kita baca, kaji dan teliti sejarah, tentu kita akan lebih mengenali Chin Peng serta ideologi perjuangannya. Beliau merupakan ketua besar kepada Parti Komunis Malaya (PKM), sebuah organisasi yang berjuang untuk merampas tampuk kekuasaan di Tanah Melayu menerusi kekerasan. PKM juga berusaha untuk menegakkan ideologi komunis yang menolak kewujudan Tuhan di tanah yang dihuni oleh majoriti penduduk yang beragama Islam.

Bagi saya, apabila pihak yang berwajib menolak untuk membawa pulang walaupun abu mayat Chin Peng ke Malaysia, ia adalah wajar, tepat dan betul. Chin Peng bukannya pejuang atau wira yang perlu dibangga-banggakan. Chin Peng juga bukannya pahlawan yang telah mempertahankan tanah air daripada penjajah.

Sebaliknya Chin Peng merupakan ketua besar gerombolan pengganas kejam yang tidak pernah punya hati dan perut. Chin Peng dan gerombolannya hanya menggunakan kehadiran puak penjajah untuk melancarkan pemberontakkan bukan untuk menghalau penjajah tetapi untuk menegakkan sebuah pemerintahan komunis di Tanah Melayu.



Justeru, dalam usaha gerombolan komunis untuk mencapai cita-citanya, pelbagai kekejaman, keganasan serta perlakuan yang tidak pernah ada perikemanusiaan telah dilakukan terhadap sesiapa sahaja yang enggan menyokong dan mendokong perjuangan sia-sia mereka. Mangsa mereka bukan sahaja dibunuh, tetapi pembunuhan yang dilakukan adalah secara kejam dan ganas. Bayangkanlah gerombolan komunis yang menyerang Bukit Kepong pada tahun 1950 bukan sahaja telah membunuh anggota polis yang telah mempertahankan balai polis Bukit Kepong, bahkan mayat anggota polis yang telah terkorban itu mereka campakkan pula ke dalam api. Inilah dia antara cebisan kekejaman dan keganasan puak gerombolan komunis.

Sampai bila-bila pun saya tetap berpendirian bahawa kematian anggota polis yang telah mempertahankan Bukit Kepong adalah kerana mempertahankan tanah air bukannya mempertahankan penjajah. Ini adalah kerana anggota polis berkenaan bukannya berjuang mempertahankan negara atau mahkota British yang sedang menjajah, sebaliknya mereka berjuang mempertahankan negara sendiri yang sedang dijajah oleh British. Ada juga puak berotak sempit berhujah kononnya ketua besar kepada anggota polis berkenaan ialah British. Dalam hal ini, kita harus faham, anggota polis berkenaan bukan berjuang mempertahankan negara ketua besar mereka (British), tetapi mereka berjuang untuk mempertahankan negara mereka yang sedang dijajah oleh ketua besar mereka. Berbelit ke penerangan ini?

Sesungguhnya kalau hendak diceritakan mengenai kekejaman dan keganasan pengganas komunis, sampai sudah pun ia tidak akan tamat. Hanya mereka yang pernah mengalami sendiri pahit getir tatkala dilanda musibah kekejaman gerombolan pengganas komunis yang lebih memahami betapa kejam dan dahsyatnya sikap tidak berperikemanusiaan oleh gerombolan jahat berkenaan.

Bagi saya, keputusan pihak berwajib dengan tidak membenarkan walaupun abu mayat Chin Peng untuk dibawa pulang ke Malaysia sama sekali tidak berbau rasis. Sebelum ini, sudah berlaku kematian beberapa orang tokoh bekas pemimpin PKM dan mereka telah dikebumikan di luar Malaysia. Tidak timbul pun bahawa kononnya pihak berwajib bersikap rasis. Apa istimewanya Chin Peng jika dibandingkan dengan tokoh bekas ketua PKM yang lain?



Bahkan jika abu mayat Chin Peng dibawa balik ke Malaysia ia pasti akan melukakan hati ramai orang lain, sama ada bekas mangsa kekejaman komunis ataupun bekas dan anggota keselamatan kita. Jadi eloklah bila kerajaan menjaga hati rakyatnya yang selama ini setia kepada negara daripada untuk mengambil hati segelintir puak yang masih mengagung-agungkan ketua pengganas seperti Chin Peng. Sebenarnya sesiapa pun yang kejam, ganas serta melampau seperti Chin Peng patut ditolak jasad dan rohnya sebagaimana penolakan yang berlaku ke atas Chin Peng.

Sesungguhnya dosa, kesalahan, kerosakan, keganasan serta kekejaman yang pernah dilakukan oleh chin Peng dan gerombolannya tidak akan terhapus hanya dengan kalimah “maaf”. Jangan ada mana-mana pihak pula yang akan cuba menangguk di air keruh ekoran kematian Chin Peng.

Harimau mati meninggalkan belang,
Chin Peng mati meninggalkan dosa.

No comments: