Saturday, September 14, 2013

Takziah Kepada YB Senator Syed Hussein Ali




Sejak tengah malam tadi lagi saya sudah mendapat maklumat iaitu isteri kepada YB Senator Syed Hussein Ali telah kembali ke rahmatullah. Menurut maklumat yang saya perolehi, Allahyarhamha telah terjatuh ketika hendak mengambil wudhuk untuk solat maghrib. Demikianlah ketentuan Allah terhadap hamba-hamba-Nya.

Secara peribadi, saya tidak mengenali secara dekat dengan YB Senator Dr. Syed Hussein Ali mahupun isterinya, Cikgu Sabariah. Semasa menuntut di Universiti Malaya (UM) dahulu saya juga tidak pernah mengikuti kuliah kendalian profesor ini kerana saya mengikuti jurusan yang berbeza. Namun begitu, saya pernah berguru dengan adik perempuan Syed Hussein Ali selama setahun untuk kelas Bahasa Inggeris AZ300.

Walau bagaimanapun, saya mengenali perwatakan Cikgu Sabariah melalui buku yang ditulis sendiri oleh Syed Hussein Ali berjudul Antara Dua Wajah (kalau tak silap). Buku tersebut memang tidak ada dalam bentuk tulisan Braille hingga sekarang pun. Namun begitu oleh kerana amat meminati tulisan sedemikian, maka saya pun beli senaskah walaupun buku berkenaan bertulisan biasa. Untuk membolehkan saya dapat akses kepada isi kandungan buku berkenaan, maka saya telah mendapat pertolongan daripada sebilangan rakan yang berpenglihatan dengan membacakan buku berkenaan kepada saya secara bergilir-gilir. Semua kisah ini berlaku semasa saya masih menuntut di UM lagi. Suatu hari, seorang rakan datang berjumpa saya dan menyatakan hasratnya untuk meminjam buku berkenaan. Dengan rela hati saya terus memberi pinjam buku tersebut kepada rakan berkenaan. Rupa-rupanya itulah kali akhir saya memegang buku tersebut. Hingga kini buku berkenaan tidak kembali lagi kepada saya selaku pemiliknya yang sah. Walau bagaimanapun, saya tetap bersyukur kepada Allah kerana saya sempat membaca isi kandung buku tersebut hingga khatam sebelum “ia pergi buat selama-lamanya?”.

Menerusi tulisan dalam buku berkenaan, saya dapat merasai dan lebih memahami betapa peritnya bagi seorang isteri yang mana suaminya ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Selama enam tahun Prof. Syed Hussein Ali ditahan di bawah akta tersebut. Selama itulah Cikgu Sabariah terpaksa melalui pelbagai ujian dan cabaran. Beliau juga turut sama berusaha dan berjuang bukan sahaja untuk pembebasan suaminya, tetapi agar akta berkenaan turut dihapuskan sama sekali.

Kini Allahyarhamha Cikgu Sabariah telah kembali untuk mengadap Ilahi. Tentunya pemergian Allahyarhamha akan meninggalkan seribu satu kenangan buat Prof. Syed Hussein Ali. Kini suri, isteri, rakan dan teman peribadi beliau tiada lagi di sisi. Yang tinggal hanya kenangan yang tetap abadi sampai bila-bila.

Kepada Prof. Syed Hussein Ali dan seluruh ahli keluarga, takziah saya ucapkan. Saya dan keluarga juga turut berdoa semoga Allahyarhamha sentiasa dirahmati dan ditempatkan bersama-sama golongan solihin di sana.

Alfatihah ....


No comments: