Saturday, September 21, 2013

Fountain Yang Sunyi



Antara isu yang hangat diperkatakan pada tahun lepas dalam kalangan golongan cacat penglihatan khususnya di sekitar Lembah Kelang ialah berkenaan projek pembinaan fountain di perkarangan hadapan kompleks Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB). Rata-rata golongan tersebut tidak bersetuju dengan pembinaan fountain tersebut. Pelbagai alasan dan sebab telah diutarakan bagi menyatakan bantahan terhadap projek pembinaan fountain berkenaan. Namun begitu, oleh kerana golongan cacat penglihatan bukannya pemilik dan pentadbir sebenar MAB, maka suara bantahan mereka tak ubah bagai anjing menyalak bukit sahaja. Salaklah sekuat mana pun, ia langsung tidak memberi bekas kepada bukit yang disalak.

(foto ini diambil pada 9 September 2012).


Hari ini, setelah sekitar setahun kisah pembinaan fountain berkenaan berlalu, keadaan sudah berubah. Ada kelainan pada fountain berkenaan. Terdapat perbezaan yang ketara pada fountain berkenaan antara tahun lepas dengan situasi terkininya sekarang.

Dalam bulan Ogos dan September tahun ini, saya telah beberapa kali ke bangunan Kompleks MAB di Brickfields, Kuala Lumpur. Satu kelainan yang saya terperasan jika dibandingkan dengan kunjungan saya sebelum ini ialah di mana air pancut yang terletak di halaman hadapan kompleks tersebut tidak lagi berbunyi. Ini bermakna ia tidak lagi berfungsi. Apa sudah jadi dengan air pancut tersebut? Nak kata musim kemarau, rasanya tidak. Lagi pun, hujan turun pada hari yang berselang. Hendak kata kompleks MAB tak ada air, tidak juga kerana di bilik airnya air akan membuak keluar bila paip dibuka. Pada hemat saya, kesunyian yang sedang melanda air pancut di perkarangan MAB bukan sahaja menimbulkan persoalan pada diri saya, sudah tentu ia turut menimbulkan persoalan yang sama kepada ramai golongan cacat penglihatan.



Mulanya saya sangka air pancut berkenaan dihentikan bila hari cuti. Ia mungkin dilaksanakan untuk tujuan penjimatan. Maklumlah minyak pun sudah naik 20 sen seliter. Menurut salah seorang kakitangan MAB sendiri, pada hari-hari bekerja pun ia tidak lagi berfungsi. Adakah air pancut berkenaan tidak lagi berfungsi untuk selama-lamanya? Sewaktu MAB menganjurkan jamuan besar pada 8 September 2013 yang lalu, air pancutnya berfungsi atau tidak? Ada ke yang tahu jawapannya? Yang Mulia Tengku Presiden tahu ke sejarah air pancut berkenaan?

Kalau diperhatikan pemandangan di sekitar air pancut berkenaan, seolah-olahnya ia tidak lagi dijaga dengan sempurna. Pemandangannya malap dan layu. Si buta tidak lagi dapat mendengar bunyi pancutan airnya. Manakala si celik pula tidak lagi dapat menikmati kecantikan pemandangan yang terhasil oleh pancutan air berkenaan. Dengan erti kata lain, tujuan asal pembinaan air pancut tersebut sudah tersasar berdarjah-darjah.



Masih segar dalam ingatan saya, tahun lepas air pancut berkenaan telah mendapat perhatian daripada ramai orang terutamanya daripada golongan cacat penglihatan sendiri. Rata-rata golongan tersebut tidak bersetuju dengan pembinaan air pancut berkenaan. Bagi golongan tersebut, pembinaannya tiada manfaat khususnya untuk mereka yang tidak berpenglihatan. Selanjutnya mereka mendakwa pembinaannya bersifat membazir sahaja. Hakikatnya bunyi air pancut berkenaan langsung tidak memberi sebarang makna dan tanda kepada golongan yang tidak berpenglihatan.

Manakala pihak yang berkaitan pula telah mengenengahkan beberapa alasan untuk memunasabahkan projek air pancut berkenaan. Kononnya bunyi air pancut berkenaan boleh dijadikan semacam mercu tanda kepada golongan yang cacat penglihatan untuk memudahkan mereka mengetahui lokasi kompleks MAB. Yang hairannya, pihak yang membuat dakwaan sedemikian ialah mereka yang berpenglihatan. Mengapa puak berkenaan suka memandai-mandai?

Pada masa yang sama, bunyi monorel dan hon kenderaan awam di sekitar kompleks MAB jauh lebih kuat daripada bunyi air pancut itu sendiri. Maknanya sejak dari awal lagi sudah dikenal pasti bahawa kehadiran serta bunyi air pancut berkenaan langsung tidak mendatangkan sebarang manfaat khususnya kepada golongan yang cacat penglihatan. Mengapa pembinaan projek yang tidak mendatangkan manfaat itu diteruskan di dalam kompleks yang menggunakan nama orang buta?

Apabila air pancut berkenaan tidak lagi berfungsi, ini bermakna pembinaannya sudah jadi projek gajah putih. Berapa banyak wang sudah dihabiskan oleh pihak yang berkenaan untuk membina air pancut berkenaan? Atas nama siapa wang itu dicari? Siapa pula yang beroleh laba daripada projek berkenaan? Benarkah projek berkenaan telah memberi manfaat kepada golongan cacat penglihatan sebagaimana tujuan asal pembinaannya? Antara persoalan lain yang timbul ialah, mengapa air pancut berkenaan tidak lagi berfungsi kini? Adakah pihak yang berkenaan tidak cukup wang untuk menampung kos pengendalian dan penyelenggaraannya?

Hendak dikatakan air pancut berkenaan sedang dinaik taraf atau sedang dibaik pulih, tiada pula sebarang tanda kerja-kerja sedemikian sedang dilakukan. Menurut saksi mata, pemandangan sekitarnya nampak kusam dan layu. Kalau saya tak silap, takungannya pun sudah tidak berair lagi.



Sebagaimana yang telah dinyatakan, antara tujuan pembinaan air pancut berkenaan ialah supaya ia menjadi mercu tanda kepada si buta bagi mengesan lokasi kompleks MAB dengan lebih mudah lagi. Walau bagaimanapun, apabila pembinaannya sudah menjadi projek gajah putih, agak-agaknyalah, sudah berapa ramai orang buta yang tersasar dan tersesat barat semasa menuju ke kompleks MAB? Agak-agaknya jugalah, sudah berapa ramai pula orang yang berpenglihatan yang turut sesat gara-gara tidak lagi dapat melihat kecantikan pancutan air dari halaman MAB?

Mungkin fountain itu tidak akan berbunyi lagi.

1 comment:

Unknown said...

Assalamu'alaikum, Saudara Blogger dan rakan-rakan pengunjung sekalian.

Ma sha Allah! Nah, inilah, barangkali, antara petanda dan bukti sahih depan mata sebahagian daripada petanda akhir zaman, di mana urusan diserahkan kepada yang bukan ahli, manakala suara hati golongan sasaran persis apa yang saudara sebutkan ... Sekaligus, satu lagi bukti juga akan ketidakcekapan pengurusan dan pemilikan hartanah oleh warga Malaysia yang sering digembar-gemburkan sebagai "Negara contoh" itu dan ini. Justeru, marilah kita bersama mengambil iktibar agar kejadian seumpamanya tidak pula berlaku kepada persatuan Islam kita, insha Allah.

Terima kasih dan salam jihad.