Sunday, September 1, 2013

Menghadiri Rumah Terbuka Abyan Jambot


Pada 31 Ogos 2013 (Sabtu), saya juga turut berkesempatan menghadiri rumah terbuka bersempena dengan aidil fitri oleh Saudara Abyan Jambot. Rumahnya terletak di kawasan Sungai Besi. Saudara Abyan merupakan salah seorang rakan saya juga. Rasyidah, isterinya merupakan adik kepada rakan baik saya juga.


Saya tiba di rumah Abyan sekitar jam 7.00 malam. Tatkala saya tiba, ramai tetamunya. Antara tetamu istimewa beliau yang turut sama ada ketika itu ialah Cikgu Razak (Abdul Razak Sulaiman). Saya memang kenal dengan Cikgu Razak sejak tahun 1988 lagi.


Biasalah, kalau Cikgu Razak ada, majlis yang sudah meriah akan bertambah meriahnya. Ini kerana Cikgu Razak sememangnya mempunyai ciri-ciri istimewa sebagai seorang guru. Antaranya mudah mesra, peramah, amat mengasihi murid-muridnya serta amat mengingati bekas-bekas murid-muridnya. Sebab itulah, bila ada Cikgu Razak memang tak kering gusi dibuatnya. Kebetulan juga, kebanyakan tetamu yang ada ketika itu merupakan bekas-bekas murid Cikgu Razak, termasuk juga isteri tuan rumah.


Saya dan Cikgu Razak turut bertukar-tukar maklumat mutakhir kami berdua. Kata Cikgu Razak, beliau kini tidak lagi bertugas di Bahagian Pendidikan Khas. Sudah berpindah ke pejabat salah seorang timbalan ketua pengarah. Saya pula, tiada maklumat mutakhir yang boleh dikongsikan dengan Cikgu Razak. Semuanya seperti biasa sahaja sebagaimana yang beliau ketahui.


Juadah yang dihidangkan pula memang sedap dan lazat. Sesuailah dengan suasana hari raya yang masih dirasai. Majlis rumah terbuka seperti ini juga boleh mengeratkan silatul rahim antara sesama kita. Bagi saya, soal makan minum sudah jadi nombor dua.


Kepada Saudara Abyan, berbanyak terima kasih saya ucapkan kerana sudi mengundang saya sekeluarga ke rumah terbukanya. Sewaktu hendak pulang, Rasyidah sempat memberi bekalan untuk saya sekeluarga.


Di bawah ini, saya kongsikan beberapa foto yang sempat diambil ketika di rumah Abyan.















No comments: