Saturday, January 3, 2015

Majlis Tahlil Dan Kenduri Di Rumah Amat Onggak




Tengah hari tadi, saya sekeluarga berkesempatan menghadiri jemputan majlis bacaan surah Yasin dan tahlil serta kenduri di rumah Saudara Amat Onggak di Putra Jaya. Menurut tuan rumah (Saudara Amat Onggak), antara tujuan majlis berkenaan ialah supaya keluarga yang baru dibinanya akan sentiasa mendapat rahmat daripada Allah. Ia juga bertujuan agar kita semua (para hadirin) akan selamat daripada apa jua perkara yang tidak diingini. Beliau juga memohon agar para hadirin mendoakan semoga rumah tangganya akan kekal bahagia.



Sekitar jam 1.00 tengah hari saya sekeluarga tiba di rumah beliau. Waktu itu, beberapa orang rakan sudah pun tiba lebih awal. Khabarnya ada yang sudah tiba sebelum jam 12.00 tengah hari lagi kerana khuatir jem di Putra Jaya.

Selain Saudara Amat dan isterinya, Siti Haida, kedatangan kami juga turut diraikan oleh kedua ibu bapa pengantin lelaki serta beberapa orang ahli keluarganya yang lain. Apa yang begitu menyerlah ialah kegembiraan daripada kedua ibu bapa pengantin lelaki bila dapat melihat anak mereka ke jinjang pelamin. Sejak Sabtu lepas lagi, bila saya bertemu dengan ibu pengantin lelaki, kegembiraan beliau begitu terserlah sekali. Dalam majlis kenduri siang tadi, bapa pengantin lelaki pula menyatakan perasaan riang dan rasa suka beliau melalui kata-kata ringkasnya kepada hadirin. Alhamdulillah!



Majlis dimulakan dengan solat zohor berjemaah. Ia disusuli dengan bacaan surah Yasin, tahlil dan doa. Setelah itu barulah jamuan makan tengah hari dihidangkan. Bagi saya, hidangan yang disajikan cukup menyelerakan. Khabarnya ia dimasak sendiri oleh ahli keluarga pengantin lelaki.





Pada hemat saya, ramai rakan kedua-dua mempelai yang telah hadir. Antaranya termasuklah Abdul Rahman Siva, Mohd Bukhari, Abdul Rahman Rahmat, Shafiri, Muhammad Jusoh, Muhammad Mohd Ali, Ahmad Qushairi, Norlita Hanim, Abian Jambot, Saad Karim, Ali Shafudin, Siti Huraizah, Hasbullah Junus dan keluarga, Cikgu Wan Suhaimi sekeluarga, Mohd Rosmadi sekeluarga, .... dan beberapa orang lagi.



Sekali lagi, saya serta seluruh rakan mendoakan semoga rumah tangga yang dibina oleh Saudara Amat serta Siti Haida akan berkekalan hingga ke syurga. Terima kasih juga kerana sudi mengundang kami ke majlis tahlil dan kenduri yang telah berlangsung secara sederhana tetapi kemeriahannya tetap terasa dan keberkatannya tetap ada, insha-Allah.


No comments: